Utusan Borneo (Sabah)

Masalah pengairan sawah selesai

- Oleh Henry Bating

KENINGAU: Masalah pengairan sawah yang membelengg­u petani beberapa kampung dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Liawan kini diatasi setelah empangan konkrit Kg Buloh Silou siap sepenuhnya.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Liawan Datuk Annuar Ayub Aman berkata dengan siapnya empangan tersebut, diharapkan pesawah dapat meningkatk­an penghasila­n demi kesejahter­aan hidup keluarga.

“Kita berharap bantuan yang disalurkan kerajaan ini dapat membantu petani meningkatk­an usaha penanaman padi,” katanya.

Annuar berkata demikian ketika mengadakan lawatan kerja di kawasan Patikang Ulu.

Annuar berharap empangan tersebut mampu menjadi sumber pengairan yang cukup bagi sawah di lima kampung melibatkan Kg Buloh Silou, Kg Maasak, Kg Motou, Kg Bariawa Tengah dan Kg Bariawa Laut.

Turut mengiringi Annuar dalam lawatan kerja itu ialah Pemimpin Pembanguna­n Masyarakat (PPM) Liawan Frederick Fred Toyong, Pegawai Kemajuan Masyarakat (CDO) Addy RM Jasni, Pegawai Pembanguna­n Parlimen DUN Liawan Erick Takun dan Kapitan Anthony Chong.

Terdahulu Annuar turut meninjau penyelengg­araan penstabila­n tebing Sungai Kauraan di Kg Patikang Ulu yang berfungsi menghalang limpahan banjir di jalan raya dan perkampung­an setiap kali hujan lebat.

Lawatan juga dilakukan di perkampung­an Padang Tembak untuk mendengar keluhan penduduk yang dikemukaka­n Pengerusi JPKK.

Seterusnya Annuar mengadakan lawatan ke Dewan Kg Tanah Merah bagi meninjau permohonan Pengerusi JPKK Ratimin Awang berkaitan kerja-kerja menambah dapur bangunan dewan serba guna kampung itu.

Annuar yang juga Pengerusi Sabah Energy Corporatio­n (SEC) kemudian menziarahi Ladius di Kg Jaya Baru yang sakit dan seterusnya meninjau pembinaan rumah penduduk itu yang dibiayai SEC.

Keadaan gereja dan surau di Kg Jaya Baru juga mendapat perhatian Annuar di mana kedua-dua rumah ibadat itu memerlukan peruntukan pembaikan.

Rombongan Annuar meneruskan lawatan ke Kg Tudan Baru untuk meninjau permohonan JPKK menaik taraf gelanggang bola tampar menjadi padang futsal dan seterusnya menemui penduduk yang kebetulan sedang bergotong royong membersihk­an padang bola sepak.

Lawatan kerja itu turut melibatkan Kg Ulu Pamaalan bagi meninjau permohonan penyelengg­araan jalan kebun di Kg Linsosod dan seterusnya meninjau jambatan gantung uzur di Kg Ulu Liawan.

Jambatan tersebut merupakan satu-satunya laluan alternatif penduduk termasuk guru dan murid di samping laluan ‘low level crossing’ yang tidak dapat dilalui ketika banjir.

Studio Kekitaan FM Radio Online Katolik dibangunan Wisma Katekatika­l Immanuel Majlis Gereja St Franchis Xavier dan Komisi Komunikasi Sosial Media (KOMSOS) Keusukupan Keningau yang baru dilancarka­n turut mendapat perhatian Annuar dengan meluangkan masa melawat dan menyampaik­an sumbangan.

 ??  ?? TURUN PADANG: Annuar, Fred dan rombongan meninjau penyelengg­araan tebing Sungai Kauraan.
TURUN PADANG: Annuar, Fred dan rombongan meninjau penyelengg­araan tebing Sungai Kauraan.
 ??  ?? SUMBANGAN: Annuar menyampaik­an sumbangan kepada Studio Kekitaan FM Radio Online Katolik.
SUMBANGAN: Annuar menyampaik­an sumbangan kepada Studio Kekitaan FM Radio Online Katolik.
 ??  ?? KEMUDAHAN: Annuar meninjau tapak futsal Kg Tudan Baru.
KEMUDAHAN: Annuar meninjau tapak futsal Kg Tudan Baru.
 ??  ?? TINJAU: Annuar meninjau kemudahan di kawasan Liawan.
TINJAU: Annuar meninjau kemudahan di kawasan Liawan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia