Utusan Borneo (Sabah)

Bomba lakukan sanitasi awam di SMK Limbang

-

Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Zon Tujuh Limbang melakukan operasi sanitasi atau nyahcemar di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Limbang susulan kes positif COVID-19 membabitka­n seorang pelajar kelmarin.

Operasi sanitasi itu dipohon oleh Pegawai Pendidikan Daerah Limbang, Matzinan Wahit bagi mengekang wabak COVID-19 daripada merebak sekali gus menjaga keselamata­n warga sekolah.

Dalam pada itu, enam guru dan beberapa pelajar yang mempunyai kontak rapat dengan pelajar terbabit diarahkan menjalani kuarantin di rumah masing-masing selama 14 hari.

Mereka juga akan menjalani ujian calitan COVID19 pada hari pertama dan hari kesepuluh.

Ketua Bomba Zon Tujuh Limbang Awangku Mohd Hazmin Awang Zainal berkata, seramai lima anggota terlibat dalan operasi di seluruh kawasan SMK Limbang.

“Kerja-kerja sanitasi dilakukan terutama bilik-bilik darjah terpilih, laluan-laluan utama, tandas dan titik sentuhan tombol pintu serta cermin tingkap melibatkan keluasan kawasan 4,500 kaki persegi,” katanya dalam kenyataan di sini semalam.

Turut terlibat dalam operasi sanitasi itu Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Limbang, Clarence Primus Tiandun.

Selain SMK Limbang, operasi sanitasi turut dijalankan di Dewan Kampung Sungai Poyan membabitka­n empat anggota bomba.

Operasi sanitasi dilakukan ekoran seorang penduduk kampung didapati positif COVID-19 oleh Hospital Limbang.

Sehubungan itu, Jawatankua­sa Kemajuan dan Keselamata­n Kampung (JKKK) Kampung Sungai Poyan memohon kerja-kerja sanitasi di Dewan Kampung Sungai Poyan memastikan kawasan itu bersih dan selamat daripada COVID-19.

 ??  ?? SANITASI: Hazmin (dua kiri) terlibat dalam operasi sanitasi awam di SMK Limbang kelmarin.
SANITASI: Hazmin (dua kiri) terlibat dalam operasi sanitasi awam di SMK Limbang kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia