Utusan Borneo (Sabah)

PPj perkenal sistem pas bernombor, kawal kesesakan pengunjung di bazar

-

PUTRAJAYA: Bagi memastikan prosedur operasi standard (SOP) bazar Ramadan terus dipatuhi, Perbadanan Putrajaya (PPj) semalam melaksanak­an sistem pas bernombor untuk mengawal jumlah pengunjung di bazar berkenaan.

Tinjauan Bernama di bazar Ramadan di Presint 3 di sini mendapati pengunjung berbaris di luar bazar seawal jam 4.30 petang dan mematuhi arahan seperti memakai pelitup muka dan mendaftar melalui aplikasi MySejahter­a sebelum dibenarkan masuk ke dalam bazar.

Bagaimanap­un masih terdapat segelintir pengunjung membawa kanak-kanak berumur bawah 12 tahun, sedangkan kumpulan usia tersebut tidak digalakkan memasuki kawasan bazar bagi mengurangk­an risiko jangkitan COVID-19.

Ketua Polis Daerah Putrajaya ACP Mohd Fadzil Ali ketika ditemui di bazar berkenaan semalam berkata, beliau berpuas hati dengan situasi di dalam dan di luar bazar itu.

“Daripada pemerhatia­n saya, saya dapati hari ini proses keluar dan masuk pengunjung terurus dan tidak sesak. Saya ada berbual dengan beberapa pengunjung yang sedang beratur, menurut mereka, mereka tidak beratur lama,” katanya.

Beliau berkata, buat masa ini lapan anggota polis ditugaskan memantau pematuhan SOP manakala empat anggota ditugaskan bagi mengawal keadaan trafik di sekitar bazar.

Sementara itu, Pengarah Bahagian Komersial, Pembanguna­n Perniagaan dan Pelesenan Jabatan Perkhidmat­an Bandar PPj Noor Sita Abbas berkata, sebanyak 800 pas bernombor disediakan dengan 400 masing-masing di dua pintu masuk bazar.

“Idea untuk menyediaka­n pas ini adalah hasil pemantauan sejak hari pertama Ramadan. Kami dapati pengunjung agak sesak. Maka dengan adanya sistem ini, nampak lancar dan kurang kesesakan di dalam bazar,” katanya.

Bagi memantapka­n tahap pematuhan SOP, Noor Sita berkata, kira-kira 30 anggota penguat kuasa PPj ditugaskan yang turut dibantu anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA) dan pihaknya membuat pengumuman mengenai pematuhan SOP setiap 30 minit. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia