Utusan Borneo (Sabah)

Impian bawa pulang trofi Liga Europa

Man United mara ke separuh akhir selepas mencatatka­n kemenangan agregat 4-0 ke atas Granada dalam aksi kedua

-

MANCHESTER: Manchester United mara mudah ke peringkat separuh akhir Liga Eropah pada Khamis, kekal dalam kejohanan dan berpotensi untuk ke pusingan akhir dengan Arsenal selepas memenangi agregat 4-0 ke atas Granada.

Pasukan Ole Gunnar Solskjaer masuk ke pusingan kedua di stadium lengang Old Trafford selepas kemenangan selesa 2-0 di Sepanyol dan menyedari bahawa mereka telah mengelak bencana, mereka hampir pasti akan mara.

Gol awal Edinson Cavani, yang merupakan gol pertama beliau untuk kelab itu dalam Eropah, sudah mengikat kemenangan permainan dan dengan gol lewat sendiri menambah keputusan seri bagi pihak tuan rumah itu.

United, yang menjuarai kejohanan itu semasa dipimpin Jose Mourinho pada 2017, terdesak untuk menang pertembung­an empat akhir menentang Roma selepas empat kali tumpas dalam peringkat suku akhir di bawah pimpinan Solskjaer. “Kami tidak sabar menanti permainan itu,” kata jurulatih Norway itu. “Kami kini di peringkat separuh akhir. Ia berasa seperti perlawanan Eropah sebenar memandangk­an Roma ialah pasukan yang mempunyai banyak sejarah.

“Kami berharap untuk mara ke pusingan akhir. Menakjubka­n jika kami boleh menamatkan musim dengan membawa pulang trofi.”

Pasukan tuan rumah membuka gol seawal enam minit apabila Paul Pogba menyempurn­akan lorongan Alex Telles ke Cavani, menjaringk­an gol ke sudut dalam.

Yangel Herrera hampir meledakkan gol penyamaan pada malam itu, namun dua tandukanny­a tersasar dari gol David de Gea manakala rembatan Bruno Fernandes melambung tinggi di pintu gol lawan.

Pogba menerima kad kuning di awal permainan dan melakukan kekasaran lagi namun pengadil memutuskan bahawa cabaran itu tidak perlu diberi kad kuning kedua.

Solskjaer mengganti pemain antarabang­sa Perancis itu dalam separuh masa untuk mengelak kad merah, menurunkan Donny van de Beek ke tengah padang.

Jorge Molina dari pasukan Granada nyaris dengan tandukan sejurus selepas permainan dimulakan semula dan United juga mendapat peluang untuk lebih mendahulu melalui Mason Greenwood dan Cavani.

Perlawanan itu menjadi terbuka pada detik akhir. De Gea membuat tangkapan kemas sebelum gol sendiri oleh Jesus Vallejo mengikat kemenangan 2-0 perlawanan kedua untuk United.

United, dalam perjalanan menduduki tempat kedua dalam Liga Perdana, kini berikhtiar untuk memenangi trofi pertama mereka sejak kemegahan Liga Europa empat tahun lalu. Tahun lepas mereka ditundukka­n Sevilla pada peringkat separuh akhir. — AFP

Kami berharap untuk mara ke pusingan akhir. Menakjubka­n jika kami boleh menamatkan musim dengan membawa pulang trofi. Ole Gunnar Solskjaer Pengurus Manchester United

 ?? — Gambar AFP ?? UNGGUL: Aksi Diallo pada perlawanan tersebut. Manchester United menang agregat 4-0.
AKSI SEBENAR: Babak aksi perlawanan Liga Europa pusingan kedua di antara Man Utd dan Granada di Old Trafford.
— Gambar AFP UNGGUL: Aksi Diallo pada perlawanan tersebut. Manchester United menang agregat 4-0. AKSI SEBENAR: Babak aksi perlawanan Liga Europa pusingan kedua di antara Man Utd dan Granada di Old Trafford.
 ?? — Gambar AFP ??
— Gambar AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia