Utusan Borneo (Sabah)

Bekas pekerja FedEx tembak mati lapan mangsa Beberapa mangsa cedera dalam kejadian di bangunan syarikat penghantar­an di bandar Indianapol­is

-

INDIANAPOL­IS: Seorang bekas pekerja FedEx menembak mati lapan orang dan mencederak­an beberapa orang lagi di bangunan syarikat penghantar­an itu di bandar Indianapol­is, AS sebelum membunuh dirinya sendiri, menurut pihak berkuasa kelmarin selepas kejadian tembakan beramai-ramai yang terkini telah menggegark­an negara tersebut.

Empat orang dari mangsa yang terbunuh merupakan pengikut agama Sikh Asia Selatan, disahkan oleh sebuah pertubuhan Sikh, menimbulka­n persoalan mengenai sama ada motif penyerang bersenjata dalam mana-mana cara bermotifka­n perkauman atau etnik.

Kejadian pembunuhan malam Khamis muncul seminggu selepas Presiden Joe Biden menyatakan keganasan senjata AS sebagai satu “epidemik” dan satu “tindakan memalukan antarabang­sa” ketika beliau berdepan dengan perdebatan tegang mengenai kawalan senjata api, satu isu politik Amerika yang sensitif.

Selepastra­gediterbah­aruini beliauseka­lilagimeng­arahkan bendera dikibarkan separuh tiang di Rumah Putih dan beberapa bangunan awam.

Pihak polis di bandar utama Indiana mengenal pasti penyerang itu sebagai Brandon Hole berusia 19 tahun.

“Pihak berkuasa FedEx telah mengesahka­n bahawa Encik Hole merupakan seorang bekas pekerja di bangunan itu, dan dia telah bekerja kali terakhir pada 2020," penolong ketua polis Craig McCartt memberitah­u wartawan.

Pihak berkuada telah memeriksa beberapa lokasi dan merampas bukti dalam usaha mereka untuk mengetahui lebih banyak mengenai penembak dan kemungkina­n satu motif.

Pakatan Sikh, yang mengumumka­n “bahawa sekurang-kurangnya empat orang di antara yang terkorban” merupakan anggota komuniti Sikh Indianapol­is, menyatakan bahawa ia menjangkak­an “bahawa pihak berkuasa akan melakukan satu siasatan penuh termasuk kemungkina­n bagi ketidakadi­lan sebagai satu faktor.”

Ejen khas FBI Paul Keenan menyatakan Hole telah disoal siasat oleh pihak FBI pada

April 2020 dan mempunyai selaras senapang patah yang dirampas oleh pihak berkuasa, lapor Indianapol­is Star.

BANDAR PANAMA: Pihak berkuasa di Panama kelmarin telah menghalang kemungkina­n penyeludup, seekor kucing putih berbulu, membawa pelbagai jenis dadah dalam satu uncang yang diikat pada badannya ketika ia cuba untuk memasuki sebuah penjara.

Pesalah kucing itu dihalang di luar penjara Nueva Esperanza,yang menempatka­nlebihdari­1,700 orang banduan, di wilayah Colon di Caribbean, di utara bandar utama Panama.

“Haiwan itu mempunyai sehelai kain yang diikat pada lehernya” yzng mengandung­i beberapa bungkusan serbuk putih, daun dan “benda seperti sayur” yang berbalut, menurut Andres Gutierrez, ketua Panama Penitentia­ry System.

Ia kemungkina­n adalah kokain, dadah dan ganja, menurut seorang lagi pegawai.

Ia adalah masih belum jelas sama ada Hole telah dipecat atau melepaskan jawatannya secara sukarela, atau sekiranya dia mengenali mangsa.

“Dia melangkah keluar dari keretanya dan dengan pantas mula menembak secara rambang di luar bangunan. Terdapat tiada konfrontas­i dengan sesiapa yang berada di sana. Terdapat tiada gangguan. Tiada sebarang pergaduhan,” menurut McCartt.

Kejadian tembakan “bermula di tempat letak kereta dan kemudian dia telah masuk ke dalam bangunan… untuk satu tempoh masa yang singkat sebelum dia mencabut nyawanya sendiri.”

McCartt menyatakan

Ini adalah bukan kali pertama bagi cubaan jenayah menggunaka­n makhluk kecil.

Banduan menggunaka­n makanan bagi mengumpan haiwan kepada mereka, sebaik sahaja haiwan itu digunakan untuk membawa dadah oleh orang lain yang berada di luar penjara.

Pejabat bagi pendakwa raya dadah di Colon menyatakan di dalam Twitter dia telah membuka satu siasatan mengenai penggunaan haiwan untuk menyeludup bahan terlarang ke dalam Penjara Nueva Esperanza.

Ia menghantar gambar dadah tersebut, dan juga kucing yang ditangkap.

Haiwan akan dihantar ke sebuah pusat pengambila­n haiwan peliharaan, menurut pendakwa raya Eduardo Rodriguez.

Panama mempunyai kirakira 18,000 banduan di 23 penjara, kebanyakan­nya terlalu sesak.

Dalam kejadian sebelum ini, pihak berkuasa telah menghalang cubaan penghantar­an dadah menggunaka­n burung merpati dan malah menggunaka­n dron. — AFP penyerang tersebut bersenjata­kan selaras raifal.

“Ini merupakan satu hari yang sangat menyedihka­n dan kata-kata adalah sukar untuk menyatakan perasaan yang kita sedang rasai sekarang,” menurut pengerusi FedEx Frederick Smith dalam sepucuk surat kepada pekerjanya, sambil menambah bahawa pihak syarikat akan bekerjasam­a dengan pihak penguat kuasa undang-undang.

Empat orang dengan kecederaan akibat tembakan telah dibawa dengan beberapa buah ambulans, termasuk seorang berada dalam keadaan kritikal, sementara lima orang lagi mengalami kecederaan lain, kata pihak polis.

Seorang lelaki yang telah

WASHINGTON: Pada Jumaat lepas Amerika Syarikat mengecam tindakan menghukum beberapa aktivis demokrasi Hong Kong bagi peranan mereka dalam bantahan yang mencetuska­n satu tindakan terhadap penentang oleh China, sekali lagi menuduh Beijing sebagai menafikan kebebasan penduduk Hong Kong seperti yang dijanjikan kepada mereka.

Setiausaha Negara Antony Blinken menyatakan dakwaan terhadap aktivis tersebut “bermotifka­n politik” dan menuntut bagi pembebasan “mereka yang ditahan atau dipenjarak­ankeraname­nuntut kebebasan asas mereka.”

Taikun media Hong Kong Jimmy Lai telah dipenjarak­an selama 14 bulan kelmarin bersama-sama dengan empat aktivis veteran lain. Martin Lee, yang dikenali sebagai ‘bapa demokrasi” bertugas untuk syif petang di stesen FedEx Ground memberitah­u pihak penyiaran tempatan WISH-TV beliau melihat penyerang mula menembak dan mendengar lebih dari 10 das tembakan.

“Saya melihat seorang lelaki dengan senjata seperti submesin, selaras raifal automatik, dan dia telah menembak di kawasan terbuka. Saya segera menundukka­n badan dan berasa takut,” menurut Jeremiah Miller.

Ahli keluarga kepada para pekerja telah berkumpul di sebuah hotel kelmarin berhampira­n kilang bagi berita mengenai orang tersayang mereka yang bekerja di sana.

Jurucakap polis Genae di Hong Kong, telah menerima hukuman yang ditangguhk­an.

Penjatuhan hukuman pada Jumaat merupakan yang terkini dalam satu kempen kejam dan berjaya oleh China untuk menutup mulut penentang sejak bantahan pada 2019.

Blinken menyatakan penjatuhan hukuman sebagai satu contoh mengenai bagaimana pihak berkuasa di Beijing dan Hong Kong "menguruska­n hak dan kebebasan asas yang dilindungi “terjamin ketika Britain menyerahka­n Hong Kong semula kepada China, "dalam satu usaha untuk menghapusk­an semua bentuk tentangan.”

Britain dan Kesatuan Eropah turut mengecam tempoh hukuman penjara yang dijatuhkan kepada Lai dan yang lainnya. — AFP

Cook memberitah­u wartawan bahawa pihak polis telah dimaklumka­n mengenai satu “insiden penembak aktif” pada kira-kira jam 11.00 malam Khamis.

“Mereka masuk dan melakukan tugas mereka. Ramai daripada mereka yang cuba untuk berdepan dengan ini kerana ini merupakan satu pemandanga­n yang tiada sesiapa sanggup untuk melihatnya,” kata Cook.

Kilangters­ebutmelapo­rkan mempunyai lebih dari 4,000 pekerja.

Kejadian tembakan di Indianapol­is muncul selepas beberapa kejadian tembakan beramai-ramai di sekitar AS sejak beberapa minggu lepas.

Pada bulan lepas empat orang termasuk seorang kanajk-kanak telah ditembak mati di sebuah bangunan pejabat di selatan California.

Pada 22 Mac, 10 orang telah terkorban dalam satu kejadian tembakan di sebuah kedai runcit di Boulder, Colorado.

Kes itu muncul kurang dari seminggu selepas seorang lelaki menembak dan membunuh lapan orang, termasuk enam wanita berasal dari Asia, di beberapa spa di Atlanta, Georgia.

Serangan pada Khamis lepas merupakan kejadian tembakan beramai-ramai ketiga di Indianapol­is pada tahun ini.

Pada Januari, lima orang termasuk seorang wanita mengandung telah terkorban, sementara tiga orang dewasa dan seorang kanak-kanak terkorban pada Mac.

Hampir 40,000 orang di Amerika Syarikat meninggal dunia pada setiap tahun akibat senjata, lebih separuh darinya adalah tindakan bunuh diri. — AFP

 ??  ?? LAPORAN: Timbalan Ketua Polis Indianapol­is, Craig McCartt mengadakan sidang media mengenai perkembang­an terbaharu kejadian tembak di Pusat Fedex di Indianapol­is.
LAPORAN: Timbalan Ketua Polis Indianapol­is, Craig McCartt mengadakan sidang media mengenai perkembang­an terbaharu kejadian tembak di Pusat Fedex di Indianapol­is.
 ??  ?? AKTIVIS: Gambar fail 16 Jun 2020 ini menunjukka­n Jimmy Lai semasa ditemu bual di pejabatnya di Hong Kong.
AKTIVIS: Gambar fail 16 Jun 2020 ini menunjukka­n Jimmy Lai semasa ditemu bual di pejabatnya di Hong Kong.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia