Utusan Borneo (Sabah)

Video promosi judi: Dalang diburu, lapan individu ditahan Mereka dipercayai terlibat sebagai pelakon, ejen artis, juruvideo, jurukamera, produser dan pengarah penggambar­an video tersebut

-

JASIN: Seorang lelaki yang mencari siput di hutan paya bakau di Kampung Air Tawar, Merlimau di sini, ditemui tidak sedarkan diri sebelum disahkan meninggal dunia petang kelmarin.

Ketua Polis Daerah Jasin DSP Mispani Hamdan ketika dihubungi mengesahka­n kejadian itu, dan berkata jenazah mangsa berusia 26 tahun itu dihantar ke Hospital Jasin untuk proses bedah siasat.

KUALA LUMPUR: Polis menahan empat lelaki yang disyaki terlibat dalam pergaduhan di hadapan sebuah restoran di Damai Perdana, Batu 9 Cheras di sini, pada 9 April lepas.

Ketua Polis Daerah Kajang ACP Mohd Zaid Hassan berkata, kesemua suspek berumur 19 hingga 28 tahun itu ditahan reman hingga hari ini bagi membantu siasatan.

Beliau berkata, pihaknya menerima laporan berhubung kejadian itu kira-kira jam 11.40 malam pada hari kejadian membabitka­n pergaduhan beberapa lelaki di

Sementara itu, Komander Operasi Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Merlimau Penolong Penguasa Bomba Mohamad Faisal Fuad berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan lebih kurang jam 1.41 petang, selepas dihubungi salah seorang rakannya yang turut mencari siput.

“Sebuah jentera bersama lapan anggota termasuk pegawai digerakkan dan tiba di lokasi 16 minit kemudian, hadapan sebuah restoran yang menyebabka­n seorang lelaki berusia 27 tahun cedera dan dihantar ke Hospital Kajang bagi menerima rawatan.

“Bagaimanap­un mangsa dibenarkan pulang selepas menerima rawatan pada hari yang sama dan dilaporkan berada dalam keadaan stabil. Punca sebenar kejadian masih dalam siasatan.

“Orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung insiden tersebut boleh menghubung­i balai polis berhampira­n atau pegawai penyiasat, Insp Muhammad Azrul Nizam Zainal Abidin di talian bagi mencari mangsa bersama pihak polis sebelum dia ditemui dalam keadaan tidak sedarkan diri.

“Difahamkan mangsa masuk mencari siput kira-kira jam 7 pagi bersama rakannya,” katanya.

Mohamad Faisal berkata, mangsa kemudianny­a disahkan meninggal dunia oleh pasukan perubatan dan diserahkan kepada pihak polis untuk tindakan lanjut. — Bernama 016-9985730,” katanya dalam kenyataan semalam.

Mohd Zaid berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 148 Kanun Keseksaan yang memperuntu­kkan hukuman penjara maksimum lima tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Sejak lewat malam kelmarin, sebuah video berdurasi 30 saat berhubung kejadian pergaduhan itu tular di media sosial yang memaparkan beberapa lelaki bergaduh dengan membaling dan merosakkan kerusi restoran. — Bernama

KUALA LUMPUR: Lima lelaki dan tiga wanita ditahan kerana disyaki terlibat dalam penggambar­an sebuah video yang mempromosi­kan perjudian secara dalam talian, yang tular di media sosial sejak kelmarin sehingga membangkit­kan kemarahan orang ramai.

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani berkata, kesemua individu yang ditahan itu dipercayai terlibat sebagai pelakon, ejen artis, juruvideo, jurukamera, produser, pengarah dalam penggambar­an video berkenaan.

“Kesemua mereka mengaku menerima bayaran bagi pembikinan video itu yang diadakan di dua lokasi iaitu Ampang dan Hulu Langat, Selangor pada 13 Mac lepas. Usaha mengesan

“Kesemua mereka mengaku menerima bayaran bagi pembikinan video itu yang diadakan di dua lokasi iaitu Ampang dan Hulu Langat, Selangor pada 13 Mac lepas. Usaha mengesan dalang sebenar di sebalik pembikinan video berkenaan masih diteruskan.

dalang sebenar di sebalik pembikinan video berkenaan masih diteruskan,” katanya dalam kenyataan semalam.

Beliau berkata, kesemua mereka direman dan disiasat mengikut Seksyen 504 Kanun Keseksaan, Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 serta Seksyen 4(1)(G) Akta Rumah Judi Terbuka 1953.

Setakat ini, katanya polis telah menerima 38 laporan berhubung perkara itu.

Beliau seterusnya menasihatk­an orang ramai untuk tidak membuat sebarang spekulasi kerana siasatan masih dijalankan, dan mereka yang mempunyai sebarang maklumat berhubung kes itu boleh menyalurka­nnya kepada polis.

Sementara itu mengulas berkenaan penyebaran sebuah lagi video yang turut mempromosi­kan perjudian dalam talian yang tular semalam, Acryl Sani berkata, pihaknya sudah mengambil maklum berhubung perkara itu.

“Setakat ini belum ada laporan tetapi saya sudah arahkan satu laporan polis dibuat untuk siasatan lanjut,” katanya.

Difahamkan semalam tular di media sosial sebuah lagi video mempromosi­kan perjudian dalam talian dengan bertemakan perayaan Aidilfitri. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia