Utusan Borneo (Sabah)

Verstappen dari Red Bull dan Leclerc dari Ferrari mengalami masalah dalam sesi kedua menjelang F1 GP Emilia-Romagna

-

IMOLA: Pemandu Mercedes Valterri Bottas dan Lewis Hamilton mencatat masa paling pantas dalam latihan pada Jumaat untuk Grand Prix Emilia-Romagna dalam pada itu Max Verstappen dan Charles Leclerc kedua-duanya mengalami masalah dalam sesi kedua.

Bottas ialah pelumba terpantas untuk mengelilin­gi litar Imola dalam kedua-dua sesi namun hanya 0.01 saat laju daripada rakan sepasukann­ya Hamilton.

“Kami belum menyaksika­n yang terbaik dari pasukan Red Bull hari ini tetapi kita akan melihatnya dalam Q3 esok. Tanpa ragu mereka akan laju,” akui Bottas.

Juara dunia tujuh kali Hamilton menyatakan beliau berharap Imola akan berpihak kepada Mercedes lebih daripada Red Bull pada hujung minggu ini.

“Saya berfikir trek ini telah memihak ke arah kami.”

Pasangan itu disusuli oleh pelumba AlphaTauri Pierre Gaslu dan pelumba Ferrari Carlos Sainz dan Leclerc yang mengalami kemalangan ke dinding pada akhir sesi kedua, menandakan bendera merah dan membuat keputusan untuk tidak bermula semula.

Berita buruk timbul buat

MONTE CARLO: Hasrat Rafael Nadal untuk menjuarai Monte Carlo Masters untuk kali ke-12 telah punah oleh Andrey Rublev, yang mara dengan kemenangan 6-2, 4-6, 6-2 dalam aksi suku akhir pada Jumaat.

Nadal, menaruh harapan untuk melangkah ke pusingan separuh akhir dalam acara Master untuk kali ke-75, bersama pemain nombor satu dunia Novak Djokovic, telah tersingkir daripada pertanding­an.

“Ia amat sedih untuk kalah di sini. Namun satu-satunya yang boleh saya lakukan ialah untuk pergi ke Barcelona (di mana beliau akan bermain minggu depan) dan terus berlatih, cuba untuk membaiki apa yang tidak berjalan lancar.” kata Nadal.

Meskipun halangan pada Jumaat, pemain

Red Bull juga apabila Verstappen berhenti dengan masalah mekanikal.

“Sesuatu patah di bahagian belakang,” kata Verstappen 34 tahun Nadal masih berharapan untuk membawa pulang kejuaraan ke13 Roland Garros pada Jun dan mencatat rekod dalam kejohanan utama ke-21.

“Bagi Rafa, semestinya ia sangat sukar untuk bermain dalam tekanan seperti ini dan harus sentiasa menang,” kata Rublev.

“Saya terkejut menyaksika­n tahap yang dikecapiny­a meskipun tekanan ini.”

Ini merupakan kali kedua dalam 16 penyertaan Monte Carlo yang mana Nadal telah gagal untuk mara ke peringkat separuh akhir.

Pemain nombor lapan dunia Rublev bakal berdepan dengan pemain tanpa pilihan Casper Ruud, yang menumpaska­n juara bertahan Fabio Fognini, untuk merebut slot ke peringkat akhir. — AFP kepada kumpulanny­a.

Pelumba itu tamat di tempat kedua selepas Hamilton dalam pembuka musim di Grand Prix Bahrain pada mulanya telah mencatat masa ketiga pantas dalam sesi permulaan di belakang dua pasukan Mercedes itu.

Sesi pertama juga ditanda dengan bendera merah.

Suatu pertembung­an antara pelumba Red Bull Sergio Perez dan pelumba Alpine Esteban Ocon, yang tidak sempat dirakam kamera, mengakibat­kan kedua-dua kereta terbabas dari litar.

Perez, sedang dalam pusingan “laju”, menurut ketua kumpulanny­a Christian Horner, telah mengalami kerosakan tayar kiri belakang sementara Ocon, dalam pusingan “perlahan” telah rosak di bahagian kanan depan.

Pelumba itu dipanggil ke pihak pengelola untuk menerangka­n insiden dan tiada tindakan susulan dilakukan.

“Dua kereta itu tiba di titik pertemuan pada masa yang sama, dan hanya menyentuh tayar sedikit sahaja,” kata sebuah laporan.

Kami belum menyaksika­n yang terbaik dari pasukan Red Bull hari ini tetapi kita akan melihatnya dalam Q3 esok. Tanpa ragu mereka akan laju.

“Kedua-dua pemandu setuju bahawa ia merupakan kejadian yang malang dalam kesilapan komunikasi masa antara mereka.

“Kedua-dua pemandu mengakui bahawa tiada pihak yang salah.”

Mereka dua kembali ke persaingan dalam sesi kedua dan Perez mencatatka­n masa keenam terpantas.

Bendera mereka kedua pagi itu dinaikkan sebelum tamat sesi dalam menyaksika­n pelumba baru pasukan Haas Nikita Mazepin tersasar di selekoh dan berpusing.

Itu merupakan lagi satu insiden malang untuk pelumba 22 tahun Russia itu. Beliau gagal untuk menamatkan lap pembuka di Bahrain dan telah diberi nama timangan ‘Mazespin’. — AFP

 ??  ?? SENGIT: Hamilton (depan) diekori pelumba pasukan McLaren, Norris semasa sesi latihan menjelang F1 Grand Prix Emilia Romagna di Itali.
SENGIT: Hamilton (depan) diekori pelumba pasukan McLaren, Norris semasa sesi latihan menjelang F1 Grand Prix Emilia Romagna di Itali.
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? TERSUNGKUR: Nadal meninggalk­an gelanggang selepas tamat perlawanan menentang Rublev dalam kejohanan Monte Carlo ATP Masters Series di Monaco.
TERSUNGKUR: Nadal meninggalk­an gelanggang selepas tamat perlawanan menentang Rublev dalam kejohanan Monte Carlo ATP Masters Series di Monaco.
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia