Utusan Borneo (Sabah)

Ketiadaan dua import di posisi tengah rencatkan impian Sarawak United FC kekalkan rekod tanpa kalah

- Oleh Rusnan Mustafa

KUCHING: Ketiadaan dua tonggak pemain import di posisi tengah merencatka­n impian Sarawak United FC untuk mengekalka­n rekod tanpa kalah selepas tewas 0-2 kepada PDRM FC di Stadium Hang Jebat, Melaka malam kelmarin.

Ketua Jurulatih Sarawak United FC, E. Elavarasan berkata ketiadaan Lee Chang Hoon dan Sandro Mendoca yang tidak diturunkan pada perlawanan itu akibat kecederaan banyak memberi kesan terutamany­a pada bahagian tengah pasukan tuan rumah.

“Saya rasa apabila kita kekurangan pemain tengah yang mana selalunya kita menurunkan Sandro (Mendoca) atau Lee (Chang Hoon) tetapipada­perlawanan­malam ini (malam kelmarin) mereka tidak dapat diturunkan justeru menampakka­n banyak kesan terutama di bahagian tengah,” katanya selepas perlawanan itu.

Menurutnya, keadaan itu memberi ruang kepada pasukan PDRM FC untuk menjaringk­an gol.

“Apabila babak kedua perlawanan, PDRM FC berjaya menjaringk­an gol sekali gus menaikkan semangat pemain-pemain skuad itu untuk bermain bersungguh-sungguh,” jelasnya.

USAHA:

Katanya, ketika pasukan lawan mendahului dengan jaringan 1-0, suasana perlawanan agak sudah berubah yang mana lebih berpihak kepada PDRM FC.

“Itu yang saya nampak," katanya sambil memuji pertahanan pasukan PDRM FC yang cekap mempertaha­nkan benteng mereka.

Elavarasan berkata, pertahanan PDRM FC sangat fokus dan tidak memberi banyak ruang kepada penyerang Sarawak United FC untuk membolosi kubu mereka.

“Hanya pada minit ke-10 dan ke-15 babak pertama kita ada peluang, namun apabila kita tidak dapat melakukan jaringan perlawanan bertukar dan menyebelah­i lawan,” katanya.

Dalam pada itu, beliau memberitah­u kutipan mata dalam setiap perlawanan amat

LIVERPOOL: Penyerang Tottenham, Harry Kane mengalami kecederaan buku lali yang membimbang­kan sebelum peringkat akhir Piala Liga minggu hadapan selepas merembat gol dua kali buat Tottenham Hotspur semasa permainan seri 2-2 di tempat lawan Everton dalam aksi Liga Perdana pada Jumaat.

Gylfi Sigurdsson juga menghadiah­kan dua gol buat Everton dalam keputusan yang tidak berapa membantu bagi kedua-dua pihak pasukan Eropah itu.

Kane, dijangka mengetuai serangan England dalam perlawanan Kejohanan Eropah tahun penting bagi mengukuhka­n kedudukan dalam liga.

“Kutipan mata dalam perlawanan seperti ini penting bagi kita kerana mata itu akan membawa pasukan pada kedudukan yang selesa,” jelasnya.

Pada perlawanan malam kelmarin, PDRM FC meleburkan rekod tanpa kalah Sarawak United FC selepas menang 2-0 menerusi jaringan Lazarus Kaimbi melalui sepakan penalti dan jaringan Nabil Latpi.

Bagaimanap­un, Sarawak United FC masih mengunggul­i kedudukan teratas Liga Perdana Malaysia dengan kutipan 16 mata diikuti JDT II (14) dan NSFC (14).

Apabila babak kedua perlawanan, PDRM FC berjaya menjaringk­an gol sekali gus menaikkan semangat pemainpema­in skuad itu untuk bermain bersungguh­sungguh.

ini, diusung keluar padang dalam masa kecederaan semasa akhir perlawanan selepas bergolek di buku lali.

“Ia masih terlalu awal untuk mengatakan apa-apa,” kata Jose Mourinho apabila ditanya tentang kecederaan Kane.

“Apabila dia keluar padang berbaki beberapa minit perlawanan sudah pasti dia merasai sesuatu.

Gol liga ke-20 Kane musim ini meletakkan Spurs di hadapan pada minit ke-27 di Goodison Park namun Sigurdsson menyamakan kedudukan sejurus selepas itu dari dalam kotak penalti.

Ceritanya terbalik dalam separuh masa kedua, Sigurdsson menjaringk­an gol kedua pada minit ke-62 sebelum Kane menyamakan kedudukan enam minit kemudian.

Spurs kekal di tempat ketujuh, lima mata di belakang empat teratas selepas main satu perlawanan melebihi West Ham.

Everton pula ketinggala­n satu tangga dan satu mata di belakang Tottenham, namun masih berbaki satu perlawanan dalam tangan ke atas skuad Mourinho.

“Ia mungkin permainan padang sendiri yang terbaik kami musim ini,” ulas jurulatih Everton Carlo Ancelotti. — AFP

 ??  ??
 ??  ?? Pemain Sarawak United FC, Norshahrul Idlan Talaha (dua kanan) bertembung dengan penjaga gol PDRM FC, Muhd Asri Muhamad pada saingan Bola Sepak Liga Perdana di Stadium Hang Jebat, Melaka malam kelmarin.
Pemain Sarawak United FC, Norshahrul Idlan Talaha (dua kanan) bertembung dengan penjaga gol PDRM FC, Muhd Asri Muhamad pada saingan Bola Sepak Liga Perdana di Stadium Hang Jebat, Melaka malam kelmarin.
 ??  ?? RANCAK: Aksi EPL di antara Everton dan Tottenham Hotspur yang berlangsun­g di Goodison Park.
RANCAK: Aksi EPL di antara Everton dan Tottenham Hotspur yang berlangsun­g di Goodison Park.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia