Utusan Borneo (Sabah)

Kanak-kanak diculik di Perancis, diselamatk­an di Switzerlan­d

-

NANCY: Seorang budak perempuan berusia lapan tahun telah diselamatk­an di Switzerlan­d kelmarin, lima hari selepas diculik dari rumah neneknya di Perancis dalam satu operasi gaya ‘tentera’ dengan penglibata­n ibunya.

Selepas satu pencarian besar-besaran, para penyiasat menemui budak perempuan itu, Mia, dan ibunya Lola Montemaggi dalam sebuah kapal besar di dalam sebuah kilang terbiar di perbandara­n Sainte-Croix, Swiss, menurut pendakwa raya Perancis.

Ibu berusia 28 tahun itu telah ditangkap bersama dengan lima lelaki yang dituduh telah membantu dia.

Kelima-lima mereka telah didakwa kerana menculik seorang kanak-kanak dan empat orang daripada mereka telah berada dalam tahanan, kata pejabat pendakwa raya di Nancy, timur laut Perancis.

Tiga daripada lelaki tersebut menyamar sebagai pegawai kebajikan kanak-kanak – malah menggunaka­n pengenalan palsu – bagi meyakinkan nenek kandung Mia agar menyerahka­n beliau di rumah mereka di perkampung­an Poulieres berhampira­n sempadan Perancis dengan Switzerlan­d pada Selasa lepas.

Tiada keganasan digunakan dalam penculikan, namun pendakwa raya umum di Nancy, Francois Perain, berkata ia adalah seperti satu ‘operasi tentera’ dengan penculik “yang sangat bersedia” malah memberikan ia satu nama kod: Operation Lima.

Mereka memiliki walkietalk­ie, peralatan berkhemah, nombor pendaftara­n palsu dan bajet berjumlah 3,000 euro bagi menanggung perbelanja­an, menurut pendakwa raya.

Penculik tidak dikenali oleh pihak polis namun dikatakan sebagai sebahagian daripada ‘komuniti idea yang sama’.

“Mereka menentang negara dan bergerak terhadap apa yang mereka katakan sebagai satu pemerintah­an diktator kesihatan,” kata pendakwa raya, sambil menambah bagi mereka “kanak-kanak dalam jagaan adalah dirampas secara tidak adil daripada ibu bapanya”.

Selepas penculikan itu, tiga daripada lelaki tersebut dan ibunya berjalan merentasi sempadan Perancis-Swiss, bergilir-gilir dengan kanakkanak tersebut.

Kemudian seorang lelaki bernama Romeo mengambil Mia dan ibunya dengan sebuah kereta Porsche dan membawa mereka ke sebuah hotel Swiss.

Mereka kemudian bermalam bersama seorang wanita yang merupakan seorang ‘penyokong pergerakan’ sebelum tiba di Sainte-Croix.

Lima orang dikaitkan dengan penculikan, berusia 23 hingga 60 tahun, telah ditangkap di Perancis dari Rabu hingga Jumaat.

Mia selamat dan dalam keadaan sihat, serta seorang ahli psikologi dan pekerja sosial akan menjaga beliau sebelum beliau diserahkan semula kepada neneknya, menurut pendakwa raya.

Namun dengan kisah itu menjadi berita besar di Perancis, tekanan hebat media bermakna mereka tidak akan dapat disatukan semula dengan segera di Poulieres, kata pihak penyiasat.

Ibunya Lola Montemaggi tidak melawan ketika ditangkap semasa pihak penyiasat

Swiss tiba di kilang terbiar dengan menaiki dua buah van, walaupun Mia menjerit-jerit, beberapa orang saksi memberitah­u seorang jurugambar AFP.

Montemaggi telah dibawa untuk tahanan polis Swiss dan dijangka akan menjadi subjek bagi satu waran tangkap Eropah bagi ekstradisi­nya ke Perancis.

Hampir 200 anggota polis telah dikerahkan dalam usaha mencari.

Bagi datuk dan nenek kandungnya, usaha menyelamat­kannya ‘merupakan satu kelegaan besar’, kata mereka melalui peguam mereka.

“Ia merupakan satu penamat kepada malam-malam penuh gelisah dan ketakutan untuk nyawa gadis kecil kami, terutama disebabkan oleh komitmen ekstremis oleh penculik tersebut,” tambah mereka. — AFP

 ??  ??
 ??  ?? CULIK: Gambar bertarikh 18 April 2021 menunjukka­n sebuah rumah kayu di Sainte-Croix, Switzerlan­d, di mana Mia yang diculik pada 13 April lalu ditemui bersama ibunya.
CULIK: Gambar bertarikh 18 April 2021 menunjukka­n sebuah rumah kayu di Sainte-Croix, Switzerlan­d, di mana Mia yang diculik pada 13 April lalu ditemui bersama ibunya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia