Utusan Borneo (Sabah)

Kenaikan harga ayam disebabkan peningkata­n kos makanan ternakan KPDNHEP adakan sesi libat urus serta perbincang­an untuk penetapan harga: Nanta

- NANTA

PUTRAJAYA: Mengakui berlaku peningkata­n harga ayam, Menteri Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata, peningkata­n kos makanan ternakan ayam yang diimport adalah antara penyebab utamanya.

Berikutan itu, katanya Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), mengadakan beberapa sesi libat urus dengan pemilik ladang ayam besar di negara ini, serta perbincang­an dengan Kementeria­n Pertanian dan Industri Makanan (MAFI), bagi membolehka­n penetapan harga ayam standard dilaksanak­an.

Hasilnya, harga ayam standard ditetapkan pada harga RM7.90 dalam Skim Harga Maksimum Musim Perayaan (SHMMP) Hari Raya Puasa 2021, yang akan bermula Rabu ini sehingga 20 Mei, berbanding RM7.50 pada SHMMP Hari Raya

PUTRAJAYA: Skim Harga Maksimum Musim Perayaan (SHMMP) Hari Raya Puasa 2021, akan dilaksanak­an selama 30 hari bermula Rabu ini hingga 20 Mei ini, melibatkan 12 jenis barangan, umum Menteri Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Alexander Nanta Linggi semalam.

Beliau berkata, skim itu dilaksanak­an di bawah Akta Kawalan Harga dan Antipencat­utan 2011, sebagai langkah untuk menyekat kenaikan harga barangan keperluan

Puasa 2020.

“Terdapat pelbagai faktor kenaikan harga ayam, tetapi yang paling ketara peningkata­n kos makanan ternakan ayam sejak Januari tahun ini, iaitu jagung dan soya yang diimport dari luar negara,” katanya dalam sidang media mengumumka­n SHMMP Hari Raya Puasa 2021 di kementeria­nnya, di sini semalam.

SHMMP Hari Raya Puasa 2021 selama 30 hari iaitu 22 hari sebelum perayaan, pada hari perayaan dan tujuh hari selepas hari perayaan, melibatkan 12 jenis barangan membabitka­n empat kategori iaitu ayam, telur ayam, daging dan hasil laut.

Nanta berkata, kawalan harga dilaksanak­an di setiap peringkat rantaian pengedaran ayam, iaitu peringkat ladang, borong dan runcit, bagi mengekang kenaikan harga ayam yang berlebihan.

“Penetapan ini tidak membebanka­n peniaga, kerana setiap rantaian pengedaran semasa bulan Ramadan, serta menjelang perayaan Hari Raya Puasa.

“Tempoh kuat kuasa bagi SHMMP Hari Raya Puasa 2021 itu melibatkan 22 hari sebelum perayaan, pada hari perayaan dan tujuh hari selepas hari perayaan,” katanya dalam sidang media ketika mengumumka­n SHMMP Hari Raya Puasa 2021 itu di kementeria­nnya di sini, semalam.

Nanta berkata, pelaksanaa­n skim itu akan memberikan mesej kepada pengeluar, pemborong dan peruncit, bahawa ayam tersebut telah mendapat keuntungan masing-masing,” katanya yang berharap penetapan harga ayam itu mengurangk­an rungutan rakyat, berhubung isu kenaikan harga terutama ayam yang merupakan sumber protein yang mudah diperolehi.

Beliau berkata kawalan harga ayam itu hanya melibatkan ayam hidup, ayam kerajaan mempunyai kuasa di bawah Akta Kawalan Harga dan Antipencat­utan 2011, iaitu pada bila-bila masa boleh melaksanak­an kawalan harga demi kepentinga­n rakyat.

“Walaupun perayaan disambut secara sederhana mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang telah ditetapkan oleh pihak kerajaan, permintaan terhadap barangan semasa perayaan tetap ada dan dijangka akan meningkat berbanding semasa sebelum Ramadan dan menjelang perayaan,” katanya.

KUALA TERENGGANU: standard dan ayam super sahaja, semasa musim Perayaan Hari Raya Puasa.

“Harga bagi bahagian ayam yang telah dipotong tidak kawal, contohnya dada, kaki dan paha,” katanya.

Nanta memberi amaran agar harga ayam atau barangan lain tidak dinaikkan melebihi harga yang telah ditetapkan dalam SHMMP Hari Raya Puasa 2021.

“Kita galakkan mereka untuk jual dengan harga lebih murah daripada yang telah ditetapkan dalam SHMMP Hari Raya Puasa 2021.

“Sekiranya ada yang menaikkan harga barangan, kita

Nanta berkata, 12 barangan yang terlibat dalam pelaksanaa­n SHMMP Hari Raya Puasa 2021 itu membabitka­n empat kategori iaitu, ayam, telur ayam, daging dan hasil laut.

Bagi kategori ayam, ia melibatkan ayam hidup; ayam standard (disembelih dan dibersihka­n berserta kaki, kepala, hati dan hempedal atau mana-mana bahagianny­a) serta ayam super (disembelih dan dibersihka­n tanpa kaki, kepala, hati dan hempedal).

Kategori daging pula melibatkan daging lembu tempatan

Rosol Wahid berkata bagi memastikan ia dapat dilaksanak­an, pihaknya akan mengadakan perbincang­an dengan Kementeria­n Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) secepat mungkin.

“Sekiranya pemborong dan penternak cuba ‘menangguk di air keruh’ dengan menaikan harga ayam, kita boleh tawarkan kepada syarikat yang berminat. Saya yakin dengan adanya permit pengimport­an ayam, ia dapat menyelesai­kan masalah ini.

“Pemberian AP adalah satu

Penetapan ini tidak membebanka­n peniaga, kerana setiap rantaian

akan ambil tindakan nasihat terlebih dahulu dan sekiranya mereka tetap berdegil, tindakan undang-undang akan diambil,” katanya.

Kelmarin, Nanta dilaporkan berkata, KPDNHEP telah mengeluark­an 24 notis kepada pemborong yang disyaki mencatut dalam Operasi Antipencat­utan 8.0 (Ops Catut 8.0) selama dua hari, bermula 15 April di seluruh negara.

Ops Catut 8.0 yang dilaksanak­an, susulan kenaikan mendadak harga ayam yang dikesan baru-baru ini juga, turut mengeluark­an 16 notis kepada penternak atas kesalahan sama. — Bernama (harga maksimum di Semenanjun­g dan Sabah sahaja); daging lembu import (harga maksimum di Sarawak sahaja) dan daging kerbau import (harga maksimum di Semenanjun­g, Sabah dan Wilayah Persekutua­n Labuan sahaja).

Untuk kategori telur ayam ia melibatkan telur ayam gred A (berat antara 65.0 gram (g) hingga dan 69.9g sebiji); telur ayam gred B (berat antara 60.0g hingga 64.9g sebiji) dan telur ayam gred C (berat antara 55.0g hingga 59.9g sebiji). — Bernama

KUALA LUMPUR: Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin AlMustafa Billah Shah menzahirka­n ucapan tahniah kepada dua pelajar muda Malaysia atas kejayaan mereka menjadi antara 10 teratas dunia dalam peperiksaa­n Persatuan Akauntan Bertauliah (ACCA).

Menurut kenyataan yang dikeluarka­n Istana Negara menerusi Facebook hari ini, Al-Sultan Abdullah turut menzahirka­n rasa sukacita dan bangga atas pencapaian cemerlang Nurul Fatin Nabihah Hamdan dan Siti Naziah Mohamad Nazid yang berjaya mengharumk­an nama negara di peringkat antarabang­sa.

Seri Paduka juga menzahirka­n rasa kagum atas kesungguha­n dan semangat juang tinggi yang dipamerkan oleh kedua-dua pelajar tersebut dalam menghadapi dugaan dan kekurangan bagi mengejar cita-cita mereka.

“Kejayaan kedua-dua pelajar ini sekali lagi membuktika­n bahawa Malaysia mampu melahirkan individu yang berkualiti, berwibawa dan bertaraf antarabang­sa.

“Kejayaan mereka berdua diharap mampu menjadi sumber inspirasi kepada seluruh rakyat Malaysia, khususnya belia untuk bekerja keras dan berusaha mencapai kejayaan di dalam bidang masing-masing,” titah Yang di-Pertuan Agong.

“Kejayaan ini turut membuktika­n bahawa dengan iltizam dan bantuan serta bimbingan, pelajar-pelajar daripada golongan B40 dan asnaf mampu berjaya dengan cemerlang di peringkat global sekiranya diberi peluang,” titah baginda lagi.

Seri Paduka turut mendoakan agar kedua-dua pelajar tersebut dilimpahi kejayaan cemerlang yang berterusan dan terus mengharumk­an nama Malaysia di persada antarabang­sa pada masa akan datang.

Nurul Fatin Nabihah, pelajar Universiti Teknologi MARA (UiTM) tajaan Yayasan Sime Darby, berjaya mendapat tempat pertama di Malaysia dan ketujuh di dunia bagi kertas Strategic Business Reporting (SBR).

Anak sulung daripada empat beradik itu kehilangan bapa pada usia 11 tahun dan kemudianny­a dibesarkan oleh bapa tiri yang bekerja sebagai petani, sementara ibunya merupakan suri rumah.

Sekalipun hanya mengikuti pembelajar­an dalam talian sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), Nurul Fatin Nabihah turut lulus satu lagi kertas peperiksaa­n yang diambilnya, iaitu Advanced Taxation (ATX).

Sementara itu, Siti Naziah yang merupakan pelajar tajaan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak, berjaya mendapat tempat pertama di Malaysia dan tempat kesembilan di dunia bagi kertas Audit & Assurance (AA).

Siti Naziah, anak sulung daripada dua beradik, menghadapi dugaan besar pada 2018 apabila kehilangan ayah akibat kanser ketika dia sedang sibuk membuat persiapan untuk menduduki peperiksaa­n Certified Accounting Technician (CAT).

Kedua-dua pelajar di bawah seliaan Pusat Perakaunan Profesiona­l Malaysia (MyPAC) itu merupakan antara 92,000 calon dari seluruh dunia yang menduduki peperiksaa­n tersebut bagi sesi Mac 2021. — Bernama

 ??  ?? TURUN PADANG: Rosol (kanan) melakukan tinjauan harga ayam yang dilaporkan meningkat sehingga RM10 sekilogram di Pasar Chabang Tiga, dekat Kuala Terengganu semalam.
TURUN PADANG: Rosol (kanan) melakukan tinjauan harga ayam yang dilaporkan meningkat sehingga RM10 sekilogram di Pasar Chabang Tiga, dekat Kuala Terengganu semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia