Utusan Borneo (Sabah)

SUCCC minta anggota gabungan sedia dalam pemulihan ekonomi

- Oleh Yusop Teppo

SANDAKAN: Dewan Perniagaan Cina Bersatu Sabah (SUCCC) meminta anggota gabunganun­tukmenyesu­aikan langkah dan mengintegr­asikan sumber daya bagi menghadapi cabaran masa depan.

Presiden SUCCC Tan Sri Andrew Liew berkata, mereka juga perlu bersedia setiap saat untuk mencapai pencapaian ekonomi sosial yang baik kerana pemulihan ekonomi sudah siap.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Bersumpah Jawatankua­sa Ke-49 Dewan Perniagaan Cina Kudat di Kudat pada Sabtu lepas.

Liew mengucapka­n terima kasih kepada Dewan Perniagaan Cina Kudat atas komitmen jangka panjangnya untuk mempromosi­kan pelbagai urusan persidanga­n, politik, ekonomi, budaya dan pendidikan, kerja keras dan tanpa aduan, dedikasi yang tulus, dan sokongan semua pegawai dan anggota, untuk kesejahter­aan anggota industri dan komersial Kudat, mengekalka­n kerjasama yang erat dan kemajuan yang lebih stabil.

Katanya, dedikasi ahli jawatankua­sa dan ahli yang tidak mementingk­an diri akan menjadikan mereka sebagai sokongan dan dorongan tanpa henti untuk mempromosi­kan perkhidmat­an sepenuh hati pada sektor industri dan komersial dan terus maju.

“Saya juga selalu mendesak pemerintah untuk memberikan dukungan penuh kepada sektor perindustr­ian dan komersial yang terkesan dengan wabak ini, untuk membantu mengatasi kesulitan wabak ini di bawah situasi politik dan ekonomi yang kompleks dan tidak stabil,” katanya.

Liew juga Naib Presiden Dewan Perniagaan dan Perindustr­ian Cina Bersekutu Malaysia (ACCCIM) dan Ahli Majlis Penasihat Ekonomi Negeri Sabah juga juga sangat berterima kasih kepada semua anggota persatuan kerana sangat aktif semasa wabak ini.

“Dan secara aktif menyumbang­kan bahan dan wang untuk membantu pemerintah serta kakitangan barisan hadapan memerangi wabak ini, sehingga dapat menahan wabak itu secepat mungkin dan mengembali­kan kehidupan sosial ke keadaan asal sebelum wabak,” katanya.

Liew juga mengatakan pada masa ini komuniti perniagaan mengalami kemerosota­n kerana wabak itu, dan operasi perniagaan lebih sukar.

“Namun, semua orang masih berusaha dengan bersungguh-sungguh. Dengan ketabahan, dalam era pasca wabak yang cepat berubah, kita akan menyesuaik­an rentak dan struktur wabak ini, mengintegr­asikan sumber daya dan terus maju.

“Walaupun jalan itu penuh dengan duri, SUCCC berharap agar semua anggota persatuan dan rakan sekerja dalam komuniti perniagaan akan berdiri teguh untuk menangani wabak ini. Apabila mereka tidak berdaya, mereka akan selalu bersedia untuk mendapatka­n momentum dalam pemulihan ekonomi, untuk mencapai kejayaan dalam revolusi sosial dan ekonomi,” katanya.

Liew memberi maklumbala­s kepada Ketua Dewan Perniagaan Cina Kudat Datuk Pak Chee Eng mencadangk­an Kerajaan Negeri melantik pemimpin perdaganga­n tempatan yang dicalonkan oleh SUCCC menjadi syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan jawatan kerajaan lain yang berkaitan, memberitah­u dia akan bertanyaka­n perkembang­an perkara itu kepada Ketua Menteri.

Sementara itu, Pak yang mewakili Dewan Perniagaan Cina Kudat mengucapka­n ribuan terima kasih kepada Liew yang datang melalui jalan jauh ke Kudat untuk merasmikan upacara di atas.

Pak memuji Liew yang memimpin SUCCC disokong oleh pelbagai persatuan bawahan, dan juga dihargai oleh pemerintah negeri Sabah, dengan memainkan peranan sebagai jambatan antara pemerintah dan rakyat.

 ??  ?? ALBUM: Jawatankua­sa Dewan Perniagaan Cina Kudat diketuai oleh Pak bergambar bersama
Liew.
ALBUM: Jawatankua­sa Dewan Perniagaan Cina Kudat diketuai oleh Pak bergambar bersama Liew.
 ??  ?? CENDERA KENANGAN: Liew menerima cendera kenangan dari wakil Dewan Perniagaan Cina Kudat sambil diperhatik­an oleh Pak.
CENDERA KENANGAN: Liew menerima cendera kenangan dari wakil Dewan Perniagaan Cina Kudat sambil diperhatik­an oleh Pak.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia