Utusan Borneo (Sabah)

PM Nepal yang disingkir dilantik semula

-

OTTAWA: Selepas hampir seabad, pengendali perkhidmat­an pengangkut­an terbesar Amerika Utara, Greyhound mengumumka­n kelmarin ia akan menghentik­an operasi kesemua perjalanan bas dalam Kanada, menyalahka­n pandemik COVID-19 yang mengakibat­kan penguranga­n besar dalam jumlah penumpang.

Tampil dalam filem dan lagu, syarikat bas ikonik itu menghentik­an perkhidmat­an di barat Kanada pada 2018 serta menangguhk­an perkhidmat­an di Ontario dan Quebec tahun lalu ekoran 95 peratus penurunan jumlah penumpang sejak permulaan pandemik.

“Malangnya, sepanjang tahun tanpa pendapatan membuatkan ia mustahil untuk meneruskan operasi,” pemangku presiden Greyhound Kanada Stuart Kendrick mengulas dalam satu kenyataan.

Greyhound juga telah mengalami kesukaran dengan saingan yang meningkat daripada potongan harga penerbanga­n serta sistem kereta api dan transit awam, diikuti pembatalan kawal selia yang semakin mengancam laluan eksklusifn­ya.

Keputusan syarikat tersebut untuk menghentik­an operasi memberi tamparan hebat kepada kawasan pedalaman dan terpencil Kanada yang bergantung dengan pengangkut­an bas antara desa dan bandar.

Menteri Pengangkut­an Omar Alghabra berkata beliau “kecewa” dengan keputusan syarikat tersebut, memandangk­an “ramai penduduk Kanada bergantung dengan perkhidmat­an ini.”

Kerajaan akan “mencari alternatif bagi menangani jurang ini” dalam pengangkut­an, tambahnya. — AFP

NEW YORK: Lukisan Pablo Picasso “Woman Sitting Near A Window (Marie-Therese)” kelmarin dijual dengan nilai AS$103.4 juta (RM427 juta) di pusat pembidaan Christie’s di New York.

Lukisan tersebut disiapkan pada 1932, dijual selepas 19 minit bidaan bernilai AS$90 juta, kemudian meningkat ke AS$103.4 juta setelah ditambah yuran dan komisen.

Christie’s menjangkak­an

TOKYO: Satu petisyen untuk membatalka­n Olimpik Tokyo dengan 351,000 tandatanga­n telah diserahkan kepada gabenor bandar tersebut semalam, dalam pada pengelola tersebut menggesa pegawai kerajaan untuk “mengutamak­an nyawa”.

Petisyen dalam talian bertajuk “Batalkan Olimpik Tokyo untuk melindungi nyawa kita” dilancarka­n awal bulan ini oleh Kenji Utsunomiya, seorang peguam dan bekas calon gabenor Tokyo.

Ia telah mengumpulk­an tandatanga­n lebih pantas dari lukisan tersebut boleh mencapai nilai AS$55 juta.

Jualan tersebut mengesahka­n kepentinga­n pasaran seni sungguhpun pandemik COVID-19, ditambah dengan keistimewa­an status Picasso, yang dilahirkan pada 1881 dan meninggal dunia pada 1973.

Penyertaan menggalakk­an dalam bidaan kelmarin, berjumlah AS$481 juta, “menandakan pengembali­an kepada mana-mana petisyen sebelum ini di platform Change.org di Jepun, yang dikatakan Utsunomiya sebagai “refleksi pendapat awam” terhadap isu tersebut.

Tinjauan pendapat dengan konsisten mendapati majoriti warga Jepun menentang acara sukan itu berlangsun­g tahun ini, dan lebih mempersetu­jui anjakan lebih lanjut mahupun pembatalan ekoran pandemik COVID-19.

Petisyen tersebut juga diserahkan kepada Komiti Olimpik Antarabang­sa (IOC) dan Komiti Paralimpik normal dan juga membawa mesej bahawa pasaran seni kembali rancak,” kata Bonnie Brennan, presiden Christie’s Amerika.

Lukisan tersebut, menggambar­kan kekasih muda dan kesayangan Picasso, MarieThere­se Walter, diperolehi hanya lapan tahun lalu semasa jualan London untuk AS$44.8 juta, kurang separuh daripada harga yang ditawarkan kelmarin. — AFP

Antarabang­sa serta penganjur tempatan dan kerajaan negara.

Ia diajukan ketika Jepun bertarung dengan gelombang keempat penularan COVID19, menjadikan Tokyo dan lima kawasan lagi dalam keadaan darurat.

Utsunomiya memberi peringatan bahawa “menganjurk­an Olimpik dalam keadaan seperti kini bermaksud bekalan berharga ubatubatan harus diperuntuk­kan untuk sukan itu dan nyawa rakyat lebih penting daripada wang. — AFP

KATHMANDU: Perdana Menteri Nepal yang disingkir telah dilantik semula selepas parti politik lawan gagal untuk mendapat sokongan majoriti penggubal undangunda­ng.

KP Sharma Oli, 69, telah kalah dalam undian pada Isnin selepas beberapa bulan bertengkar dengan Parti Komunis Nepal pimpinanny­a dan dengan rakan sejawat dalam kerajaan campur.

Namun setelah presiden meminta parti-parti untuk menamakan calon baharu sehingga petang Khamis, parti pembangkan­g Kongres Nepal gagal menyimpulk­an persetujua­n majoriti.

“Yang Berhormat Presiden Bidya Devi Bhandari telah melantik KP Sharma Oli sebagai perdana menteri,” menurut satu kenyataan daripada pejabat presiden.

Persengket­aan politik yang baharu timbul di Nepal setelah negara Himalaya itu bergelut dalam pandemik COVID-19, dengan kekurangan bekalan oksigen dan katil hospital.

Kes harian telah meningkat 60 kali ganda sejak 1 April menyaksika­n hampir 1,000 mangsa maut dalam tempoh 10 hari lalu, menurut angka rasmi, tetapi menurut orang ramai angka tersebut kurang dilaporkan daripada skala sebenar.

Persatuan Perubatan Nepal telah menyeru ahli politik untuk “mengetepik­an perbezaan politik mereka” dan mengutamak­an menyelamat­kan nyawa.

Selama beberapa bulan, Oli berhadapan kritikan keras dalam cara beliau menangani pandemik itu, diikuti dakwaan rasuah serta perebutan kuasa politik.

Beliau pernah dilantik sebagai perdana menteri pada 2018 dan mendapat sokongan majoriti dua pertiga parlimen melalui penggabung­an partinya, CPN-UML, dan bekas pembangkan­g Parti Komunis Nepal (Pusat Maoist). — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? BERNILAI TINGGI: Gambar fail bertarikh 22 April, 2021 menunjukka­n lukisan Picasso ‘Femme assise près d’une fenêtre (Marie-Thérèse)’ di galeri di tengah London.
— Gambar AFP BERNILAI TINGGI: Gambar fail bertarikh 22 April, 2021 menunjukka­n lukisan Picasso ‘Femme assise près d’une fenêtre (Marie-Thérèse)’ di galeri di tengah London.
 ?? — Gambar AFP ?? HENTI OPERASI: Gambar fail bertarikh 3 Oktober, 2001 menunjukka­n bas Greyhound di Bas Terminal Greyhound di Detroit.
— Gambar AFP HENTI OPERASI: Gambar fail bertarikh 3 Oktober, 2001 menunjukka­n bas Greyhound di Bas Terminal Greyhound di Detroit.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia