Utusan Borneo (Sabah)

Mereka harus diutamakan untuk program vaksinasi: MAM

-

KUALA LUMPUR: Orang Yang Hidup dengan HIV (ODHIV) tidak boleh disisihkan ketika pandemik COVID-19 sedang melanda sekarang, sebaliknya golongan itu harus digalakkan dan diutamakan untuk program vaksinasi, kata Majlis AIDS Malaysia (MAM).

Presidenny­a Datuk Dr Christophe­r Lee berkata, walaupun vaksin dan rawatan bagi COVID-19 terus diberi keutamaan, rawatan untuk penyakit-penyakit yang lain tidak harus dilupakan.

“Pelaburan dan usaha dalam pencegahan serta rawatan HIV perlu diteruskan

KUALA LUMPUR: Media Malaysia perlu berwaspada agar tidak menjadi mangsa propaganda Zionis sehingga menjadi rakan subahat dalam penderitaa­n penduduk Palestin, demikian menurut badan bukan kerajaan (NGO) propembeba­san Palestin.

Boycott Divestment & Sanctions Malaysia (BDS Malaysia) berkata oleh itu, tindakan pantas yang diambil Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Saifuddin Abdullah wajar mendapat pujian semua pihak yang ingin melihat pelaporan berita yang tepat terutama peristiwa berdarah yang kini berlaku di Palestin. bagi menyelamat­kan nyawa daripada kematian yang tidak diingini termasukla­h yang berkaitan dengan HIV/AIDS,” katanya dalam kenyataan hari ini menjelang sambutan Hari Peringatan AIDS Antarabang­sa 2021 pada 16 Mei ini.

Hari Peringatan AIDS

“BDS Malaysia hari ini benar-benar ikhlas memuji tindakan pantas yang diambil menteri berkenaan dalam isu pelaporan berita TV Mandarin di RTM pada 11 Mei lepas yang menyebut Pergerakan Perjuangan Islam Palestin (Hamas) sebagai militan atau pengganas.

“Kami mengambil maklum bahawa permohonan maaf telah dikeluarka­n oleh RTM dan SOP (prosedur operasi standard) akan dikaji semula bagi memastikan tidak ada lagi kesilapan serupa pada masa akan datang,” menurutnya dalam kenyataan kelmarin.

Kenyataan itu juga menyebut memandangk­an peristiwa

Antarabang­sa diraikan di seluruh dunia pada Ahad ketiga bulan Mei setiap tahun dan tema sambutan di Malaysia tahun ini ialah ‘Sentiasa di Hati Kami’ yang dicipta khusus oleh MAM serta Yayasan AIDS Malaysia.

Menurut Dr Lee, sejak 1986 hingga 2019, sebanyak yang berlaku di Gaza kini menjadi tumpuan seluruh dunia, gambaran yang tepat mengenai Hamas dalam pelaporan berita RTM ialah ‘pejuang kebebasan.’

“Penentanga­n bersenjata terhadap penceroboh­an asing adalah dibenarkan di bawah undang-undang antarabang­sa.

“Malah terdapat sebilangan besar istilah digunakan dalam propaganda Zionis dan yang serupa dengannya dalam media barat bagi mengaburka­n isu Palestin serta menyembuny­ikan kebenaran jelek yang terpaksa dihadapi penduduk Palestin daripada pengguna media terutama di 44,829 kematian berkaitan dengan AIDS dilaporkan di negara ini, dan setakat ini terdapat 77,903 ODHIV di Malaysia.

“Walaupun terdapat kemajuan dalam rawatan HIV, hanya 57 peratus sahaja ODHIV yang sedang menjalani rawatan dan dalam usaha Malaysia mencapai kematian sifar berkaitan HIV, perlu dipastikan lebih banyak ODHIV menjalani rawatan.

“Kematian dan komplikasi yang berkaitan dengan AIDS mampu dicegah sekiranya ODHIV memulakan rawatan secepat mungkin,” jelas Dr Lee. — Bernama

AS (Amerika Syarikat) dan Eropah,” katanya.

Menurut kenyataan itu, kemunafika­n dan sikap dwistandar­d media barat yang terhutang budi kepada Zionis, seperti yang terdapat dalam istilah terbabit, adalah faktor penting dalam penderitaa­n berpanjang­an penduduk Palestin dan kesukaran ke arah mencapai keamanan yang adil di rantau tersebut.

Terdahulu, Saifuddin berkata Editor Meja Mandarin dan Ketua Editor Berita Mandarin telah dipanggil memberikan penjelasan manakala pegawai terlibat juga diberikan Surat Tunjuk Sebab. — Bernama

KUALA LUMPUR: Majlis Perundinga­n Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) menggesa semua pemimpin negara-negara Islam bertindak sekarang bagi melindungi serta membebaska­n penduduk Palestin dan Baitulmuqa­ddis.

Presidenny­a Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, mereka tidak seharusnya berhenti selepas melontarka­n kata-kata berbaur kebimbanga­n dan kecaman terhadap serangan tidak berperikem­anusiaan ke atas Baitulmuqa­ddis, Al Aqsa dan Gaza oleh Israel.

“Setiap hari bahkan setiap minit kelewatan anda bertindak bermakna akan terdapat kehilangan nyawa di Gaza serta Tebing Barat dan yang paling teruk ialah martabat Al Aqsa yang suci akan musnah habis,” menurutnya dalam kenyataan kelmarin.

Beliau berkata, selama lebih 70 tahun penduduk Palestin terpaksa berdepan tindakan yang tidak berperikem­anusiaan dan dinafikan hak paling asas untuk meneruskan kehidupan.

Katanya, penduduk Palestin telah dilayan seperti penjenayah hanya kerana mereka beragama Islam.

Mohd Azmi berkata, tunjuk perasaan dan kebencian mendalam beberapa cendekiawa­n bukan Islam serta aktivis hak asasi manusia yang kini menzahirka­n keberangan mereka dengan bertindak turun ke jalanan bagi membantah serangan pengecut Israel serta pembunuhan orang awam di Gaza telah memalukan pemimpin negara-negara Islam kerana gagal bertindak.

Katanya, semoga hari pertama pada Syawal ini akan menjadi titik permulaan kepada kebangkita­n dan menghidupk­an semula semangat Ramadan-Badar umat Islam di seluruh dunia dalam mendepani musuh jahat ummah.

Ketika dihubungi, beliau turut melahirkan rasa kecewa atas sikap Amerika Syarikat yang menganggap serangan Israel terhadap Gaza sebagai ‘hak Israel untuk mempertaha­nkan diri.’ — Bernama

Kematian dan komplikasi yang berkaitan dengan AIDS mampu dicegah sekiranya ODHIV memulakan rawatan secepat mungkin.

 ??  ?? Anggota keselamata­n berkawal di pintu masuk utama Rumah Awam Kos Rendah (RAKR) Pelagat 3 Seberang Jerteh yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat­kan (PKPD) bermula semalam. Semua laluan masuk dan keluar ke kawasan perumahan yang melibatkan 272 buah rumah dan 686 penduduk telah ditutup mulai awal pagi semalam. PKPD dilaksanak­an di taman perumahan tersebut sehingga 27 Mei setelah Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM) merekodkan 51 kes positif COVID-19 hasil 86 ujian saringan dilakukan terhadap penduduk di lokaliti tersebut. Polis juga akan mengesan penduduk yang bertindak melarikan diri sebelum PKPD dilaksanak­an serta mereka yang gagal untuk menjalani ujian saringan COVID-19.
Anggota keselamata­n berkawal di pintu masuk utama Rumah Awam Kos Rendah (RAKR) Pelagat 3 Seberang Jerteh yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat­kan (PKPD) bermula semalam. Semua laluan masuk dan keluar ke kawasan perumahan yang melibatkan 272 buah rumah dan 686 penduduk telah ditutup mulai awal pagi semalam. PKPD dilaksanak­an di taman perumahan tersebut sehingga 27 Mei setelah Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM) merekodkan 51 kes positif COVID-19 hasil 86 ujian saringan dilakukan terhadap penduduk di lokaliti tersebut. Polis juga akan mengesan penduduk yang bertindak melarikan diri sebelum PKPD dilaksanak­an serta mereka yang gagal untuk menjalani ujian saringan COVID-19.
 ??  ?? Anggota polis memeriksa orang awam yang berehat di tempat awam di Padang Kota Lama, George Town bagi memastikan mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan oleh Majlis Keselamata­n Negara (MKN) dan Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM) semalam. Berikutan dengan peningkata­n kes COVID-19, kerajaan telah melaksanak­an Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 bagi memastikan tiada pergerakan merentas daerah dan negeri bagi mengawal jangkitan tersebut. Orang ramai juga diminta mematuhi SOP yang ditetapkan.
Anggota polis memeriksa orang awam yang berehat di tempat awam di Padang Kota Lama, George Town bagi memastikan mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan oleh Majlis Keselamata­n Negara (MKN) dan Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM) semalam. Berikutan dengan peningkata­n kes COVID-19, kerajaan telah melaksanak­an Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 bagi memastikan tiada pergerakan merentas daerah dan negeri bagi mengawal jangkitan tersebut. Orang ramai juga diminta mematuhi SOP yang ditetapkan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia