Utusan Borneo (Sabah)

Warga Perlis solat Aidilfitri di tanah lapang, minimumkan risiko COVID-19

-

PADANG BESAR: Meskipun terpaksa menyambut Aidilfitri ketika sedang bertugas mengawal sempadan negara daripada dibolosi penceroboh, ia tidak mematahkan semangat anggota Batalion 18 Pasukan Gerakan Am (PGA) Pengkalan Hulu untuk meneruskan tanggungja­wab demi negara tercinta.

Bagi Konstabel Mohd Mahadi Melor, 24, pengalaman kali pertama beliau berjauhan dengan isteri serta keluarga tercinta sedikit mengguris hatinya kerana tidak dapat beraya bersama kerana beliau baru sahaja tiga bulan berkhidmat dengan pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

“Meskipun saya masih baharu, demi agama, bangsa dan negara saya tekad nak berjuang bersama rakan-rakan sepasukan lain melindungi sempadan negara. Kita tak akan berganjak malah kami tetap teguh berdiri di sini,” katanya kepada Bernama yang merupakan Orang Asli daripada suku etnik Temiar yang berasal dari Tanjung Rambutan, Perak.

Beliau berkata ketika pagi 1 Syawal, beliau menghubung­i keluarga di kampung selain membuat panggilan video bagi mengubat kerinduan.

Katanya, walaupun baru sahaja kehilangan ibu mentua tujuh hari lepas, ia tidak mengganggu konsentras­i ketika bertugas sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Seorang lagi anggota PGA Koperal Saman Baktiar, 51, daripada etnik Semai berkata sepanjang pengalaman­nya berkhidmat bersama PDRM lebih 40 tahun, bertugas pada Aidilfitri telah menjadi kebiasaan.

Beliau yang berasal dari Tapah, Perak berkata siapa sahaja pasti merasa sedih berjauhan daripada keluarga namun tanggungja­wab dan amanah yang digalas perlu ditunaikan sehabis baik.

“Pagi 1 Syawal saya akan telefon keluarga di kampung, bertanyaka­n khabar dan apa juadah yang disediakan. Meskipun ketupat dan rendang dirindui, tidak apa. Kawankawan di sini ada dan kami semua raikan bersama-sama,” katanya yang mempunyai lima anak.

Batalion 18 PGA bertugas mengawal sempadan negara bermula 1 Mei hingga 1 Jun. — Bernama

ARAU: Warga Perlis kali ini mencipta kelainan apabila buat julung kalinya menunaikan solat sunat Aidilfitri di tanah lapang bagi menghayati sunah serta mengurangk­an risiko penularan pandemik COVID-19 berbanding solat yang dilakukan di tempat tertutup.

Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullai­l berkenan berangkat menunaikan solat sunat Aidilfitri itu di Dataran Istiadat, pekarangan Istana Arau bersama kariah Masjid Arau dengan mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.

Berangkat sama pada majlis itu ialah Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullai­l serta anakanda

KUALA PILAH: Hidangan rendang maman yang popular dan menjadi antara menu wajib ketika Hari Raya Aidilfitri di Negeri Sembilan mencetuska­n idea buat seorang suri rumah untuk mengusahak­an ladang tanaman maman atau nama saintifikn­ya Cleome gynandra.

Raihana Ayub, 31, mula mengusahak­an tanaman itu di atas tanah seluas hampir satu hektar yang disewanya di Terachi, kira-kira 30 kilometer dari bandar Seremban, empat tahun lepas. baginda Sharifah Khatreena Nuraniah, Sharifah Farah Adriana dan Syed Sirajuddin Areeb Putra.

Turut hadir Menteri Besar Perlis Datuk Seri Azlan Man dan barisan Exco Perlis.

Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, pada musim COVID-19 ini, solat sunat yang bermula pada jam 8 pagi itu dilaksanak­an dengan mengambil kira semua prosedur SOP dan penjarakan fizikal.

“Solat sunat Aidilfitri dibuat di tanah lapang adalah bersesuaia­n sepertiman­a yang disebut Abu Said Al-Khudri dalam hadis riwayat Bukhari dan Muslim yang bermaksud bahawa Rasulullah keluar pada Hari (Raya) Aidilfitri

Bermula dengan hanya beberapa batas maman sebagai percubaan,kiniRaihan­amemiliki lebih 80 batas tanaman itu yang menjana pendapatan ribuan ringgit sebulan selain turut menggaji dua pekerja bagi menguruska­n ladangnya.

“Peringkat awal memulakann­ya saya akui sangat susah. Pada tahun pertama saya gagal meraih sebarang hasil, tambahan pula saya tidak mempunyai apa-apa pengetahua­n dan ilmu yang mendalam berkaitan pertanian,” katanya kepada Bernama dan Aidiladha sembahyang di tempat lapang,” katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas solat sunat Aidilfitri di Dataran Istiadat Perkaranga­n Istana Arau di sini kelmarin.

Sementara itu seorang anggota jemaah masjid, Mohd Luqman Mohd Ehsan, 42, berkata beliau bersyukur kerana kali ini beliau berpeluang melaksanak­an ibadah sunat itu, biarpun dalam jumlah yang terhad.

Seorang lagi jemaah Robithoh Hanum, 64, berkata beliau sangat tersentuh apabila sempat menjalani ibadah sunat itu dan ini merupakan kali pertama dalam sejarah hidupnya mengerjaka­n solat di pekarangan istana. — Bernama

baru-baru ini.

Raihana berkata, dia kemudian mendapat bantuan daripada pegawai Jabatan Pertanian negeri yang memberi tunjuk ajar dan sering turun padang memantau sendiri keadaan tanaman yang diusahakan­nya.

Menurutnya, maman merupakan tumbuhan yang agak cerewet dari segi penjagaan dan sensitif kepada cuaca terutama musim hujan, kerana penerimaan air terlalu banyak akan merosakkan akar serta batang pokok itu.

KUALA LUMPUR: Kesemua kapal yang tiba atau masuk ke kawasan pelabuhan dari India tidak diwajibkan menjalani proses kuarantin 14 hari di laut.

JabatanLau­tMalaysia(JLM) dalam kenyataan semalam memaklumka­n Deklarasi Kesihatan Maritim kapal tersebut akan diperiksa oleh pihak Kementeria­n Kesihatan (KKM) dan diberikan free-pratique sebelum dibenarkan masuk lalu merapat ke dermaga bagi menjalanka­n operasi.

“Hanya sekiranya kapal disyaki amat berisiko membawa gejala COVID-19, maka kapal akan diperintah­kan untuk menjalani kuarantin selama 14 hari di

Berkongsi cara penanamann­ya, ibu kepada tiga anak itu berkata, maman dibiakkan menggunaka­n biji benih yang matang dan ditabur di atas batas yang telah diletakkan baja organik dalam tempoh dua hari dan boleh dipetik selepas hari ke-26.

Anak kelahiran Terengganu itu yang kini turut mempunyai sebuah ladang sayur kangkung dan sawi, berhasrat membuka sebuah lagi ladang maman pada masa depan ekoran permintaan tinggi terhadap tanaman itu termasuk dari laut,” kata JLM.

Menurut kenyataan itu, pekerja pelabuhan dan individu darat dibenarkan menaiki kapal tersebut bagi aktiviti kargo dan diwajibkan memakai pelitup muka serta sarung tangan.

JLM menjelaska­n sekiranya mereka memerlukan interaksi dengan anak kapal di atas kapal atau memasuki ruangan kabin, kesemua individu tersebut perlu penambahan pemakaian pelindung muka dan apron pakaian perlindung­an diri (PPE).

Bagaimanap­un, pemakaian PPE penuh oleh kedua-dua pihak adalah berdasarka­n penilaian risiko yang akan ditentukan oleh Lembaga Pelabuhan dengan mengambil luar Negeri Sembilan.

“Bertani kini sudah sebati dengan diri saya dan nasihat saya kepada golongan muda yang menceburi bidang ini supaya tidak menyerah kalah serta perlu ada kekuatan fizikal dan mental. Bertani memang menguntung­kan tetapi cabaran tetap ada,“katanya yang turut memanfaatk­an laman Facebook bagi memasarkan produknya.

Sementara itu, pensyarah Pusat Pengajian Pemakanan dan Dietetik Fakulti Sains Kesihatan, Universiti Teknologi kira nasihat JLM dan KKM, katanya.

JLM juga telah menyelaras keseragama­n menjurus kepada aktiviti operasi perkapalan di kawasan pelabuhan susulan kekeliruan terhadap prosedur operasi standard (SOP) COVID-19 industri maritim.

Kenyataani­tumemaklum­kan segala tatacara dan SOP sentiasa dikemas kini bagi memastikan operasi dan perjalanan sistem pengangkut­an maritim berkaitanp­arapelautm­ahupunindu­stri perkapalan adalah jelas.

Kenyataan tersebut bagi memberi penjelasan mengenai berita portal tempatan yang melaporkan pemain industri kapal keliru mengenai SOP yang ditetapkan. — Bernama

MARA Kampus Puncak Alam, Selangor Prof Madya Dr Norazmir Md Nor berkata, tanaman maman kaya dengan nutrisi dan kandungan beta kerotene, kalsium dan asid folik yang baik untuk kesihatan.

“Seperti juga kebaikan memakan sayur-sayuran dan ulam-ulaman, daun maman dikatakan berupaya menjadi penawar untuk beberapa masalah kesihatan termasuk bagi merawat buasir, cirit-birit, alahan kulit dan tekanan darah tinggi,” katanya. — Bernama

 ??  ?? TUNAIKAN SOLAT: Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullai­l berkenan menunaikan solat sunat Aidilfitri di Dataran Istiadat, pekarangan Istana Arau dekat Arau, semalam. Turut berangkat Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullai­l.
TUNAIKAN SOLAT: Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullai­l berkenan menunaikan solat sunat Aidilfitri di Dataran Istiadat, pekarangan Istana Arau dekat Arau, semalam. Turut berangkat Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullai­l.
 ??  ?? Suasana di Tanah Perkuburan Jalan Ampang yang lengang tanpa kehadiran pengunjung pada hari kedua Aidilfitri ketika tinjauan di Kuala Lumpur, semalam. Berikutan pelaksanaa­n Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh negara bermula 12 Mei lalu, ziarah rumah ke rumah dan ziarah kubur semasa sambutan Aidilfitri adalah tidak dibenarkan bagi mengurangk­an risiko penularan wabak COVID-19.
Suasana di Tanah Perkuburan Jalan Ampang yang lengang tanpa kehadiran pengunjung pada hari kedua Aidilfitri ketika tinjauan di Kuala Lumpur, semalam. Berikutan pelaksanaa­n Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh negara bermula 12 Mei lalu, ziarah rumah ke rumah dan ziarah kubur semasa sambutan Aidilfitri adalah tidak dibenarkan bagi mengurangk­an risiko penularan wabak COVID-19.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia