Utusan Borneo (Sabah)

KJFC dalam Kumpulan B Liga M3

- Oleh Vitalis G Bingkasan

KOTA KINABALU: Kinabalu Jaguar FC (KJFC) diundi dalam Kumpulan B saingan Liga M3 bagi musim 2021 yang dijadualka­n bermula Jun ini.

Saingan divisyen ketiga Liga Malaysia itu melibatkan 20 pasukan yang dibahagika­n kepada dua kumpulan.

Bersama wakil tunggal Sabah itu dalam Kumpulan B ialah pasukan FC Langkawi, Kuala Kangsar FC, Harini KS FC, Langkawi City FC, Imigresen FC, Real Chukai FC, Malaysian University Football Team, Mahsa-Protap FC dan KSR Sains FC.

Kumpulan A pula terdiri daripada pasukan MNY FC, Kijang Rangers FC, Cyberlynx FC, Perlis United FC,

PARIS: Monaco menamatkan pengembara­an luar biasa kelab divisyen empat, Rumilly-Vallieres dalam Piala Perancis apabila menang 51 pada perlawanan separuh akhir, sekali gus menempah pertemuan final menentang Paris Saint Germain.

Rumilly-Vallieres, yang berpusat di rantau sepi HauteSavoi­e, bersempada­n dengan

BRM FC, PIB FC, Kuala Lumpur Rovers FC, Armed Forces FC dan Ultimate FC.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) KJFC, Adzhar Mohamad berkata, saingan peringkat kumpulan dijalankan secara liga timbal balik bagi menentukan empat pasukan teratas layak ke pusingan suku akhir.

Saingan peringkat suku akhir dan separuh akhir dijalankan secara kalah mati menerusi perlawanan timbal balik.

Saingan peringkat kumpulan dijadualka­n bermula 4 Jun dan berlangsun­g sehingga 3 Oktober, suku akhir dan separuh akhir pada 8-31 Oktober manakala final pada 13 November 2021.

Kejohanan itu dikendalik­an Liga Bolasepak Amatur

Switzerlan­d, hanya ditubuhkan pada 2018.

Mereka terpaksa bermain sembilan pusingan dalam pertanding­an ini sejak bulan Oktober dengan kemenangan termasuk satu kemenangan tanpa lawan dan tiga kemenangan dari penentuan sepakan penalti.

“Kami akan mengingati saat luar biasa pengembara­an (AFL) yang dipengerus­ikan Datuk Mohd Yusoff Mahadi yang juga Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Liga M3 adalah sebahagian daripada struktur bola sepak Malaysia di mana pasukan di peringkat ini dapat mempelajar­i proses yang diguna pakai di peringkat profesiona­l.

Di Malaysia, Liga Super ialah saingan liga profesiona­l tertinggi diikuti Liga Premier.

Bagaimanap­un, dikatakan bahawa AFL masih perlu mengadakan perbincang­an lanjut dengan pengendali Liga Super dan Liga Premier iaitu Liga Bolasepak Malaysia (MFL) sama ada akan ada pasukan dari Liga M3 akan dinaikkan ke Liga Premier 2022. kami seperti pada kejohanan ini, terutama sekali di bandar dengan ribuan penduduk ini,” kata jurulatih RumillyVal­lieres, Fatsah Amghar.

Final Piala Perancis akan berlangsun­g di Paris pada Rabu depan, dengan Monaco akan cuba menebus kekalahan kepada PSG di final musim lepas apabila tewas 0-1 dalam masa tambahan. — AFP

LONDON: Pengurus Manchester City, Pep Guardiola, memberi amaran kepada pencabarny­a bahawa ketagihan beliau untuk mencapai kemenangan akan meningkatk­an keazaman kelab untuk mencapai tahap yang lebih tinggi pada musim hadapan.

Guardiola memenangi kejuaraan kelapan beliau sebagai pengurus City selepas

KUCHING: Kejayaan atlet paralimpik Sarawak, Bonnie Bunyau Gustin, 22, merangkul pingat emas Kejohanan Angkat Berat Para Dunia 2021 di Bangkok, Thailand merupakan hadiah kedua buat arena sukan negara selepas kejayaan ratu renang Malaysia, Pandelela Rinong merangkul kejuaraan terjun Piala Dunia FINA di Jepun pada 5 Mei lalu.

Kejayaan atlet berasal dari Kampung Taee, Serian itu merupakan ulangan kejayaan yang pernah diperolehi­nya dua tahun lalu pada kejohanan sama berlangsun­g di NurSultan, Kazakhstan.

Bonnie berjaya meraih emas dengan angkatan seberat 226 kilogram dalam kategori lelaki 72 kilogram ke atas.

Menerusi kategori itu, beliau turut memperbaik­i rekod terbaik peribadiny­a iaitu 207 kilogram dibuat pada Kejohanan Angkat Berat Para 2019 di Kazakhstan.

Pada kejohanan tersebut, tiga atlet lain berasal dari Sarawak turut menghadiah­kan pingat dalam kategori masing-masing.

Bibiana Ahmad, 33, turut merangkul emas sekali gus memperbaik­i catatan peribadi daripada 70kg kepada 80kg dalam kategori wanita 67 kilogram ke atas. Beliau merupakan satu-satunya atlet mengambil bahagian dalam acara tersebut.

Sementara itu, atlet paralimpik disahkan selaku juara Liga Perdana Inggeris buat kali ketiga dalam empat musim pada Selasa lepas.

City juga memenangi Piala Liga Inggeris buat musim keempat berturut-turut bulan lepas dan boleh memenangi Liga Juara-Juara buat kali pertama apabila menentang Chelsea di final 29 Mei depan.

Pada musim kelima beliau lelaki kategori 88kg ke atas, Nicodemus Manggoi Moses, 29, turut merangkul emas dengan angkatan seberat 190kg.

Manakala Sona Agan, 31, atlet angkat berat wanita bawah 73kg memecahkan rekod peribadiny­a dengan mengangkat berat sebanyak 90kg tetapi hanya sekadar berpuas hati dengan gangsa.

Malaysia berada di tangga ketiga kejuaraan tersebut secara keseluruha­nnya selepas juara dimenangi Iran dengan lima emas dan satu perak) dan naib juara Thailand dengan tiga emas, empat perak dan empat gangsa.

Bonnie dan barisan atlet lain seramai lapan orang dilatih oleh jurulatih, Jamil Adam juga bersedia mewakili negara ke Sukan Para ASEAN Vietnam pada Disember depan, Sukan Para Asia di China pada Oktober 2022 dan Sukan Komanwel (England pada Julai dan Ogos 2022).

Pasukan atlet paralimpik Sarawak mendapat sokongan kuat daripada Kementeria­n Kebajikan, Kesejahter­aan Komuniti, Wanita, Keluarga dan Pembanguna­n KanakKanak (KKWPK). di City, Guardiola sudah kekal lebih lama di Stadium Etihad berbanding pada dua jawatan beliau sebelum ini di Barcelona dan Bayern Munich.

Kejayaan City musim ini hadir selepas Guardiola mengharung­i permulaan musim yang terburuk sepanjang kerjayanya sebagai jurulatih.

Tempoh hambar itu menyaksika­n Guardiola membuat keputusan untuk terus kekal di kelab kerana beliau merasakan beliau harus membalas kepercayaa­n yang ditunjukka­n oleh pengerusi kelab, Khaldoon Al Mubarak pada tempoh sukar.

Satu perjanjian dicapai selepas rundingan di antara kedua-dua pihak di Maldives dan Guardiola kini terikat dengan kelab sehingga 2023. — AFP

 ??  ?? TAHNIAH: Menteri KKWPK, Dato Sri Fatimah Abdullah (kanan) bersama Bibiana di Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuching (LTAK) sebelum berlepas ke Kuala Lumpur dan seterusnya ke Bangkok.
TAHNIAH: Menteri KKWPK, Dato Sri Fatimah Abdullah (kanan) bersama Bibiana di Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuching (LTAK) sebelum berlepas ke Kuala Lumpur dan seterusnya ke Bangkok.
 ??  ?? MENARIK: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan Piala Perancis di antara Rumilly Vallieres dan Monaco yang berlangsun­g di Stadium Parc des Sports di Annecy.
MENARIK: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan Piala Perancis di antara Rumilly Vallieres dan Monaco yang berlangsun­g di Stadium Parc des Sports di Annecy.
 ??  ?? TERBAIK: Bonnie mengharumk­an nama Malaysia dan Sarawak dengan kejayaan merangkul emas Kejohanan Angkat Berat Para Dunia 2021 di Bangkok, Thailand.
TERBAIK: Bonnie mengharumk­an nama Malaysia dan Sarawak dengan kejayaan merangkul emas Kejohanan Angkat Berat Para Dunia 2021 di Bangkok, Thailand.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia