Utusan Borneo (Sabah)

Jangan terlalu salahkan rakyat terhadap penularan pandemik

-

MIRI: Dasar pencegahan COVID-19 yang kerap berubah daripada kerajaan membuatkan rakyat keliru dan marah.

Jurucakap Gerakan Sarawak For Sarawakian (S4S) Erick Chin berkata, rakyat tidak seharusnya dipersalah­kan sepenuhnya terhadap penularan pandemik tersebut.

“Kebanyakan rakyat adalah berdisipli­n, tetapi disebabkan dasar pencegahan yang kerap berubah, rakyat menjadi runsing yang menjadikan mereka seperti tidak tahu nak buat apa lagi,” tegas beliau.

Chin berkata, antara faktor jangkitan serius adalah penguatkua­saan yang tidak tegas dan ketat.

Ketidaksep­akatan pendapat dan arahan daripada pemimpin juga mempengaru­hi cara penguatkua­saan, katanya.

“Ketika menjejaki kontak rapat, operasi atau tindakan yang diambil adalah lambat, penguatkua­saan undangunda­ng tidak ketat. Apabila pandemik itu tidak terkawal, menyalahka­n rakyat tidak mendisipli­nkan diri,” katanya.

Menurutnya, penguatkua­saan berbeza di lokasi Perintah Kawalah Pergerakan (PKP), PKP Bersyarat (PKPB) dan PKP Diperketat­kan (PKPD) juga mengeliruk­an rakyat.

Ini katanya, ditambah dengan arahan baharu yang diputuskan dan dilaksanak­an secara tergesa-gesa atau di saat akhir.

Selain itu, beliau turut mempersoal­kan data-data kes harian yang dikongsi pihak berkuasa dan mendakwa ia lambat dikemas kini.

Chin menambah, kerajaan harus mencontohi langkahlan­gkah penguatkua­saan dari negara yang telah berjaya mengawal dan membendung wabak COVID19.

Beliau yakin dan percaya, dengan penguatkua­saan lebih terancang dan teratur ditambah dengan penguatkua­saan ketat untuk semua tanpa mengira kedudukan akan mampu membendung dan mengawal penularan jangkitan.

 ??  ?? CHIN
CHIN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia