Utusan Borneo (Sabah)

Jurugambar AFP antara ditahan semasa protes prodemokra­si di Algeria

-

ALGIERS: Polis Algeria telah mencegah satu rali protes prodemokra­si dari berlaku di ibu negara Algiers kelmarin dan menahan beberapa orang termasuk wartawan, di kalangan mereka adalah seorang wartawan AFP, menurut koresponde­n AFP.

Penunjuk perasaan sedang bersedia untuk mengambil bahagian dalam protes mingguan pergerakaa­n Hirak ketika mereka dikepung dan ditahan oleh polis di pusat bandar, menurut seorang wartawan AFP dan beberapa saksi lain.

Jurugambar AFP Ryad Kramdi ditahan di kawasan kejiranan kelas bekerja Bab El Oued bagi pemeriksaa­n identiti dan dibawa ke sebuah balai polis.

Beliau akan dibebaskan pada waktu petang selepas dalam tahanan selama lapan jam.

Kramdi menyatakan beliau telah dibawa ke seorang doktor forensik sebelum dibebaskan tanpa sebarang penjelasan.

“Kami telah dilayan dengan baik namun ia adalah sangat banyak tekanan,” kata Kramdi selepas pembebasan­nya.

Kira-kira 10 wartawan dan jurugambar lain turut ditahan, antara mereka adalah Khaled Drareni, koresponde­n bagi TV5 Monde berbahasa Perancis dan badan pemerhati kebebasan media Reporters Without Borders (RSF), menurut kumpulan hak tahanan CNLD.

Ia menyatakan sebahagian daripada mereka yang ditahan sudah dibebaskan pada lewat hari tersebut, namun Drareni kekal ditahan.

“Beberapa wartawan telah ditahan dan dihalang dari membuat liputan mengenai bantahan Hirak yang ke-117 kelmarin, sementara orang lain telah dikasari oleh pasukan keselamata­n,” menurut ciapan RSF.

Drareni, juga merupakan pengasas bagi laman berita dalam talian Casbah Tribune, menjadi satu simbol bagi perjuangan untuk kebebasan media di Algeria selepas dikurung selama hampir setahun.

Perarakan diteruskan di bandar-bandar lain di Algeria, termasuk Oran, dan di Bejaia dan Tizi Ouzou di wilayah utara Kabylia.

CNLD melaporkan beberapa orang telah ditahan di seluruh negara, dari aktivis Hirak hingga kepada figura pembangkan­g termasuk Mohcine Belabbas, ketua bagi Kebudayaan dan Demokrasi (RCD).

Pada minggu ini, kementeria­n dalam negeri berkata penganjur bantahan Hirak perlu untuk memaklumka­n pihak berkuasa mengenai bantahan terlebih dahulu, satu tindakan yang muncul ketika tekanan kerajaan memuncak terhadap pergerakan ketika pilihan raya bakal menjelang.

“Penganjur rali harus memaklumka­n pihak berkuasa yang relevan bagi nama-nama penganjur perarakan, masa mula dan tamat, jadual perjalanan dan slogan,” menurut satu kenyataan pihak kementeria­n.

Gagal untuk mematuhi arahan ini mengakibat­kan perarakan sebagai tidak sah dan akan membawa kepada hukuman, tambahnya.

Pergerakan Hirak yang kebanyakan tanpa pemimpin dan bukan berasaskan politik telah dilancarka­n pada 2019 terhadap usaha presiden Abdelaziz Bouteflika bagi penggal kelima.

Autokrat yang sedang sakit itu dipaksa agar meletakkan jawatan beberapa minggu kemudian, namun Hirak telah meneruskan demonstras­inya, menuntut satu perubahan menyeluruh terhadap sistem pemerintah­an yang dilaksanak­an sejak kemerdekaa­n Algeria dari Perancis pada 1962.

Perarakan telah ditangguhk­an selama kira-kira setahun disebabkan oleh pandemik COVID-19, namun penunjuk perasaan kembali berkumpul di jalanan sejak Februari ketika pergerakan itu kembali memperoleh­i momentumny­a. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia