Utusan Borneo (Sabah)

Snoop Dogg bantu mempromosi­kan JDT

-

JOHOR BAHRU: Seorang putera yang kaya dan beberapa promosi yang bijak melibatkan penyanyi rap Amerika Syarikat (AS) Snoop Dogg telah membantu mengubah Johor Darul Ta’zim dari pasukan bola sepak corot menjadi salah satu kelab terkemuka di Asia.

Kelab ini, yang biasanya dikenali sebagai JDT, sebelum ini dikenali sebagai Johor FC bersama kelab-kelab lain di negeri selatan ini, hanya bersaing di bahagian corot bola sepak Malaysia dengan kemenangan piala kecil.

Tetapi itu semua mula berubah pada tahun 2012, apabila Tunku Ismail Sultan Ibrahim, putera mahkota keluarga diraja Johor, mengambil alih bola sepak di negeri itu.

Dengan jolokan baru mereka “Southern Tigers”, JDT telah menguasai bola sepak Malaysia sejak 2014, memenangi Liga Super divisyen utama negara dalam setiap musim lapan musim ini.

Pada bulan April mereka menjadi pasukan pertama dari Malaysia yang mara ke peringkat kalah mati Liga Juara-Juara Konfederas­i Bola Sepak Asia.

Pada bulan Ogos kelab ini bakal menghadapi gergasi benua dan juara Asia dua kali, Urawa Red Diamonds dari Jepun untuk tempat dalam lapan terakhir.

“Ini adalah hasil tuaian benih yang ditanam 10 tahun lalu, dengan banyak usaha,” kata ketua jurulatih JDT, Benjamin Mora di pusat latihan kelab itu di ibu negeri Johor Bahru.

“Kami merupakan satu pasukan yang sangat kecil berbanding dengan gergasiger­gasi Asia,” kata pengurus Mexico itu, tetapi menambah bahawa “semangat juang” JDT menjadikan mereka pencabar yang serius.

Apabila Tunku Ismail menjadi presiden persatuan bola sepak Johor, pasukan negerinya berprestas­i biasa sahaja.

Baginda membimbing skuad melalui rombakan organisasi besar-besaran, menaik taraf stadium dan membawa masuk pemain terhandal dan kakitangan asing.

Pasukan ini dijenamaka­n semula pada tahun 2013 sebagai Johor Darul Ta’zim.

Tunku Ismail, putera sulung Sultan Ibrahim Sultan Iskandar, menubuhkan kelab itu pada 2013 sebelum baginda diumumkan sebagai pemiliknya pada 2016.

Pasukan yang dihidupkan semula ini memenangi Liga Super pada tahun 2014, dan tahun berikutnya menjadi pasukan Malaysia pertama yang memenangi Piala AFC, kejohanan peringkat kedua Asia, mengalahka­n Istiklol Tajikistan 1-0.

Dalam usaha untuk meningkatk­an profil mereka, JDT baru-baru ini berganding­an dengan Snoop Dogg untuk mengadakan persembaha­n rap berjudul “Pioneers”, bersama artis hip-hop Malaysia, Joe Flizzow.

Video muzik berwarnawa­rni itu memaparkan adegan pemain, penyokong mengibarka­n bendera dan percikan bunga api di atas stadium Sultan Ibrahim yang canggih, dengan 40,000 tempat duduk, yang dibuka pada tahun 2020.

Pemain JDT kini membentuk sebahagian besar pasukan kebangsaan, dengan 13 daripadany­a dalam barisan 23 pemain pada kelayakan Piala Asia 2023 pada Jun.

Walau bagaimanap­un, persoalan masih timbul sama ada mereka boleh membuat perbezaan ke atas prestasi hambar pasukan kebangsaan, yang berada di kedudukan ke-147 dunia.

Sungguhpun mereka bangkit dengan pantas, JDT menghadapi persaingan yang sukar menentang pasukan terbaik Asia dalam peringkat kalah mati Liga Juara-Juara pada Ogos, setelah diundi menentang Urawa Reds dari Jepun.

“Ia akan menjadi hampir mustahil kerana pasukan Jepun dan Korea sangat kuat,” kata Mora.

JDT perlu bermain “permainan yang hampir sempurna, tanpa kesilapan,” tambahnya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia