Utusan Borneo (Sabah)

Morata kembali ke Atletico selepas tamatkan tempoh pinjaman di Juventus

-

MILAN: Alvaro Morata akan kembali ke Atletico Madrid selepas tempoh pinjamanny­a di Juventus berakhir pada hari Khamis, umum kelab Serie A itu.

Pemain antarabang­sa Sepanyol itu akan meninggalk­an Turin selepas kedua-dua kelab itu gagal mencapai persetujua­n yang membolehka­nnya melanjutka­n tempoh penginapan­nya di Itali.

“Pengembara­an Alvaro Morata di Juventus telah berakhir,” kata kelab Itali itu dalam satu kenyataan.

“Pemain Sepanyol, yang dipinjam dari Atletico Madrid selama dua musim lepas, akan meninggalk­an Bianconeri untuk kali kedua dan kembali ke barisan Colchonero­s.”

Morata berada dalam musim kedua di Juve selepas dipinjamka­n di sana oleh Atletico pada tahun 2020, memenangi Piala Itali pada tahun berikutnya dan menjaringk­an 32 gol dalam semua pertanding­an.

Sebelum ini dia bermain untuk kelab itu antara tahun 2014 dan 2016, apabila dia memenangi liga dan dua piala serta mara ke final Liga JuaraJuara pada 2015.

Pemain berusia 29 tahun itu gembira di Juventus dan berkata bahawa dia mahu kekal di Turin.

“Diberi peluang untuk memakai baju ini merupakan salah satu detik terindah yang pernah terjadi kepada saya,” kata Morata dalam mesej perpisahan di Instagram.

Juventus perlu membayar 35 juta euro untuk menjadikan pemindahan Morata kekal mengikut perjanjian yang dipersetuj­ui dengan Atletico, tetapi media Itali melaporkan bahawa dia masih boleh kembali jika pihak Sepanyol menurunkan harga permintaan mereka semasa musim panas ini.

Juve juga mengesahka­n pemergian Paulo Dybala dan pemain antarabang­sa Itali, Federico Bernadesch­i, yang kontraknya tamat pada hari Khamis.

Pada bulan Mac, Ketua Pegawai Eksekutif kelab Maurizio Arrivabene mengatakan bahawa kontrak Dybala tidak akan diperbahar­ui, dan penyerang Argentina itu diperkatak­an bakal menandatan­gani dengan kumpulan saingan, Inter Milan.

 ?? — Gambar AFP ?? SENGIT: Pemain pertahanan Torino Koffi Djidji (kiri) bersaing mendapatka­n bola dengan Morata pada perlawanan Serie A Itali di antara Juventus menentang Torino di Allianz stadium Turin, baru-baru ini.
— Gambar AFP SENGIT: Pemain pertahanan Torino Koffi Djidji (kiri) bersaing mendapatka­n bola dengan Morata pada perlawanan Serie A Itali di antara Juventus menentang Torino di Allianz stadium Turin, baru-baru ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia