Utusan Borneo (Sabah)

Projek ‘Sekulah Bateq’ rapat jurang pendidikan suku kaum peribumi

- Oleh Kenneddy Corlleus

KOTA KINABALU: Dua organisasi tempatan bergabung tenaga bagi memberikan sokongan akademik yang sangat diperlukan oleh masyarakat Orang Asli di Kampung Kuala Atok Pahang baru-baru ini dalam usaha untuk membantu meningkatk­an taraf hidup mereka.

Projek yang diberi nama ‘Sekulah Bateq’ ini adalah program angkat komuniti oleh Yayasan RYTHM, cabang impak sosial Kumpulan QI, dengan kerjasama Ecotourism and Conservati­on Society Malaysia (ECOMY).

Projek ini diwujudkan bagi menangani jurang pendidikan untuk masyarakat Orang Asli melalui program pendidikan yang disusun yang juga boleh direplikas­i pada masa akan datang ke suku kaum peribumi tempatan yang lain.

Ketua Yayasan RYTHM Santhi Periasamy berkata, penting bagi mereka memulakan usaha itu untuk meningkatk­an akses pendidikan untuk kanak-kanak Orang Asli di Malaysia, memandangk­an data UNICEF menunjukka­n prospek pendapatan adalah lebih baik untuk kanak-kanak yang dapat sekurang-kurangnya melengkapk­an sekolah menengah. Beliau berkata, mereka optimis dengan projek ini dengan ECOMY untuk membantu komuniti Bateq, kerana mereka melihat pencapaian yang luar biasa melalui program pengambila­n anak angkat yang sama dengan rakan kongsi mereka di Sabah.

“Kami berharap dapat menghasilk­an semula kejayaan ini dengan suku Bateq di Pahang untuk membawa kita lebih dekat ke dunia dengan akses yang benar-benar sama rata kepada pendidikan berkualiti untuk semua pelajar dari masyarakat yang pelbagai budaya yang wujud di Malaysia.

“Walaupunpe­rsepsiumum Orang Asli sepanjang sejarah menggambar­kan mereka sebagai tidak berdaya, nomad, tahan terhadap perubahan dan anti-pembanguna­n, masyarakat Bateq yang tinggal di sepanjang Sungai Tembeling di Kuala Tahan membuktika­n sebaliknya.

“Ini kerana mereka secara aktif mencari sokongan masyarakat dan dengan penuh semangat mengalualu­kan bantuan pendidikan yang ditawarkan oleh Yayasan RYTHM dan ECOMY,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa mengadakan Program Pendidikan Terpilih untuk Masyarakat Orang Asli di Kampung Kuala Atok, Pahang baru-baru ini.

Sementara itu, Ketua Suku Bateq yang dikenali sebagai Tok Batin Hussin berkata, mereka memohon untuk menubuhkan Suku Bateq dengan matlamat untuk meningkatk­an masa depan sebagai sebuah komuniti.

Sebelum ini katanya, tidak ada peluang untuk menghantar anak-anak ke sekolah dan pada masa ini, majoriti kanak-kanak tidak dapat membaca dan menulis.

“Ini memberi kesan kepada kebolehpas­aran, walaupun peluang untuk mendapatka­n pekerjaan yang sangat diperlukan akan datang, menjadikan­nya sangat sukar bagi mereka untuk mendapatka­n kehidupan yang baik.

“Dengan mendidik anakanak, kita dapat meningkatk­an peluang pekerjaan yang mantap dan meningkatk­an keyakinan mereka untuk menghadapi masa depan dengan mudah.

“Harapan saya ialah Sekulah Bateq akan menjadi satu langkah ke arah membangunk­an kehidupan kita dalam jangka masa panjang,” katanya.

 ?? ?? ALBUM: Yayasan RYTHM dan ECOMY membawa pendidikan kepada anak-anak Orang Asli di Kampung Kuala Atok Pahang melalui Program Angkat Komuniti ‘Sekulah Bateq’.
ALBUM: Yayasan RYTHM dan ECOMY membawa pendidikan kepada anak-anak Orang Asli di Kampung Kuala Atok Pahang melalui Program Angkat Komuniti ‘Sekulah Bateq’.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia