Utusan Borneo (Sabah)

Hamilton percaya jentera beliau bakal beri kejutan

-

SPIELBERG: Lewis Hamilton percaya Mercedesny­a yang bermasalah akan menang musim ini, tetapi mungkin bukan pada Grand Prix Austria hujung minggu ini.

Juara dunia tujuh kali itu telah tiba di Spielberg untuk perlumbaan Ahad dengan keyakinan bahawa keretanya akhirnya akan menunjukka­n potensinya selepas separuh tahun pertama yang tidak memberansa­ngkan.

Kemenangan Grand Prix British hujung minggu lalu menambah catatan tanpa kemenangan­nya kepada 11 perlumbaan, yang paling lama dalam kerjayanya.

Mercedes telah membuat penambahba­ikan besar-besaran ke atas mesin mereka yang dibelenggu dengan masalah melantun, atau berhenjut dan dalam masa yang sama bergelut dengan peraturan reka bentuk baru yang radikal musim ini.

Masalahnya semakin teruk di Azerbaijan, sehingga ketua pasukan Mercedes Toto Wolff meminta maaf kepada Hamilton melalui radio pasukan apabila pemandu terbaik sukan itu harus dibantu untuk keluar dari kereta apabila punggungny­a terlalu sakit ekoran keretanya melantun di litar Baku.

“Kamu hanya mampu berdoa agar ia berakhir,” kata Hamilton pada masa itu.

Dengan penambahba­ikan sebelum Barcelona manakala Silverston­e mengusahak­an magis mereka, separuh kedua musim ini kelihatan lebih menarik.

“Ya, perjalanan masih jauh. Awal tahun ini, saya pasti tidak pasti jika kami akan dapat menang dengan kereta ini,” kata Hamilton pada sidang akhbar pada hari Khamis.

Dua perlumbaan terakhir yang “cukup mantap” telah memberi harapan bahawa “kami bergerak ke arah yang betul,” katanya.

“Oleh itu saya benar-benar percaya kita boleh mendapatka­n kemenangan perlumbaan tahun ini.”

Ini akan memberi cabaran pada percubaan ke-11 di litar yang dimiliki oleh pasukan Red Bull juara dunia, Max Verstappen.

Tetapi Hamilton mengakui lokasi kotak coklat di pergununga­n Styrian ini jarang menjadi tempat memburu yang menyenangk­an.

“Saya rasa kami selalu bergelut di Austria, sukar untuk menang di sini, dengan gabungan selekohnya – tetapi tidak mustahil.”

Wolff, seorang warga Austria, bersetuju, bercakap menjelang perlumbaan kampung halamannya bahawa Grand Prix Perancis yang akan datang menawarkan lebih banyak peluang untuk kemenangan pertama Mercedes pada tahun 2022.

“Saya fikir Austria sentiasa sedikit sukar,” kata Wolff. “Ada tiga selekoh yang kita tidak suka.

“Tetapi kelajuan tinggi bagus di sana dan Paul Ricard akan menjadi mantap, tetapi kami harus menyusun kereta.” — AFP

 ?? ?? HAMILTON
HAMILTON

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia