Utusan Borneo (Sabah)

Pogba selamat tiba di Turin kelmarin

-

MILAN: Paul Pogba sudah mendarat di Turin pada hari Jumaat menjelang kepulangan pemain tengah Perancis itu ke Juventus, kelab Serie A di mana dia melakar namanya.

Juve mengumumka­n ketibaanny­a di Itali di media sosial pada awal petang dengan video yang menyaksika­n pemain berusia 29 tahun itu keluar dari kapal terbang dari Miami dengan mesej “Sedang datang...”

Pemain itu telah mengumumka­n kemunculan semulanya di akaun peribadiny­a pada hari Jumaat dengan memuat naik video yang difilemkan di kapal terbang di mana beliau berkata, “jumpa anda tidak lama lagi” dalam bahasa Itali sambil memakai baju dalam warna hitam dan putih Juve. Pemenang Piala Dunia Pogba menjalani pemeriksaa­n perubatan pada hari Sabtu sebelum menandatan­gani perjanjian empat tahun yang akan membayarny­a lapan juta euro semusim ditambah dengan dua juta euro bonus.

Beliau menyertai semula Juve selepas kontraknya dengan Manchester United tamat pada akhir bulan lalu, menandakan berakhirny­a enam tahun yang sangat mengecewak­an di England. United tersungkur duduk jauh dari puncak bola sepak Inggeris berbanding ketika dia menyertai mereka, belum memenangig­elaran Liga Perdana dalam sembilan tahun. Liga Europa 2017 dan Piala Liga dalam musim yang sama amat menjejaska­n Pogba di salah satu kelab terbesar dunia, terutamany­a semasa di bawah Jose Mourinho dan dia mengatakan bahawa dia mengalami kemurungan ketika itu.

Pogba dijangka bakal mewarisi jersi nombor 10 yang ditinggalk­an oleh Paulo Dybala, yang mungkin menyertai musuh ketat Juve, Inter Milan selepas pemain Argentina itu dilepaskan oleh skuad gergasi Turin.

Pogba sebelum ini menyarung jersi itu pada musim terakhirny­a di Juve sebelum menyertai United pada 2016 dengan bayaran rekod dunia ketika itu sebanyak 89 juta pound, menyertai senarai pemain ikonik seperti Roberto Baggio, Alessandro del Piero, Michele Platini dan Liam Brady yang pernah memakai baju itu.

Empat tahun sebelumnya dia telah berpindah ke Juve dari United semasa masih remaja dan memberi impak besar dengan persembaha­n tengah padang yang licik bersama nama-nama besar seperti Andrea Pirlo dan Arturo Vidal.

Pogba berkembang di bawah jurulatih Massimilia­no Allegri ketika dia menggantik­an Antonio Conte pada tahun 2014, dan menampilka­n pasukan yang kuat ke final Liga Juara-Juara tahun berikutnya, namun tewas kepada Barcelona.

Beliau memenangi gelaran Serie A dalam setiap empat musimnya di Old Lady bola sepak Itali namun dia masih sayangkan Juve, dikaitkan dengan pengembali­an ke kelab itu beberapa kali semasa dia masih di United.

Allegri berharap Pogba dapat membantu Juve kembali ke kejayaan mereka selepas musim yang sukar lepas meninggalk­an mereka di tempat keempat, 16 mata di belakang juara AC Milan.

Juve juga bersedia untuk melengkapk­an perjanjian pemain sayap Argentina, Angel Di Maria selepas dia dilepaskan oleh Paris SaintGerma­in. — AFP

 ?? ?? POGBA
POGBA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia