Utusan Borneo (Sabah)

Raphinha sedia berpindah ke Barca

-

BARCELONA: Pemain sayap Brazil Raphinha, yang memainkan peranan penting yang membolehka­n Leeds United mengekalka­n tempat mereka dalam Liga Perdana musim lalu, bersedia untuk menandatan­gani ke Barcelona selepas kelab-kelab itu bersetuju dengan perjanjian pada hari Rabu.

Pemain berusia 25 tahun itu akan menelan belanja Catalans sebanyak 55 juta euro – dengan potensi bonus 15 juta euro – dan bakal menandatan­gani kontrak lima tahun.

“Barcelona dan Kelab Bola Sepak Leeds United telah mencapai persetujua­n untuk pemindahan Raphael Dias Belloli, Raphinha, sementara menunggu pemain itu lulus pemeriksaa­n kesihatann­ya,” kata kenyataan di laman sesawang Barcelona.

Barcelona berkata mereka membeli: “seorang pemain sayap yang sangat tangkas dalam satu lawan satu, melepasi pemain pertahanan sebagai kebolehan utamanya.”

Raphinha menghabisk­an dua musim di Elland Road, menjaringk­an 17 gol dan membuat 12 bantuan selepas mereka menandatan­ganinya dari Ligue 1 Rennes untuk 17 juta pound.

Pengurus Leeds Jesse Marsch – yang menggantik­an Marcelo Bielsa yang dipecat pada akhir Februari – memberi penghormat­an kepada Raphinha dan mengagumi dedikasi yang ditunjukka­nnya dalam pertempura­n untuk mengekalka­n tempat mereka.

“Saya akan bercakap mengenai Raphinha,” kata Marsch semasa lawatan pra-musim mereka ke Australia.

“Jika kamu memikirkan seorang pemain muda yang dijamin akan pergi ke Barcelona dengan yuran pemindahan yang dikurangka­n (dilaporkan menjadi 25 juta pound), jika kita diturunkan divisyen.

“Kemudian anda melihat persembaha­n dan komitmen yang dia berikan untuk memastikan kelab ini akan kekal, saya fikir sukar bagi mana-mana pemain berusia 25 tahun untuk beraksi dengan tekanan seperti yang dia lakukan.

“Kami sangat bersyukur.” Barcelona telah dapat berbelanja setelah meringanka­n masalah kewangan besar mereka dengan menjual 10% hak TV mereka kepada syarikat Amerika Sixth Street pada akhir bulan Jun dengan kos sekitar 207.5 juta euro.

Raphinha ialah perolehan ketiga Barca musim ini selepas pemain pertahanan Ivory Coast, Franck Kessie dari AC Milan dan pemain pertahanan tengah Denmark, Andreas Christense­n dari Chelsea. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia