Utusan Borneo (Sabah)

Rublev atasi Cressy di Terbuka Washington

-

WASHINGTON: Pilihan utama Andrey Rublev menetapkan dua tugas dalam perlawanan suku akhir di ATP dan WTA Terbuka Washington kelmarin selepas menyingkir­kan pilihan ke-13 Amerika Syarikat (AS) Maxime Cressy dalam pertanding­an Terbuka AS.

Rublev, pemain nombor lapan dunia menewaskan Cressy 6-4, 7-6 (10/8) selepas satu jam 42 minit dalam perlawanan yang ditangguhk­an dari Khamis ekoran hujan.

Pemain seterusnya yang bakal berentap dengan Rublev ialah wildcard AS, pemain ranking ke-99 J.J. Wolf, yang menewaskan pilihan kesembilan Denmark, Holger Rune 7-5, 4-6, 6-3 dalam masa dua jam dan 36 minit.

Naib juara Wimbledon Nick Kyrgios, wira kampung halaman Frances Tiafoe dan atlet Amerika, Sebastian Korda memeterai kemenangan kelmarin dan mara ke suku akhir.

Rublev mendahului pada 2-1 dan dari situ dia bertahan untuk memenangi set pertama dalam masa 35 minit.

Pada perlawanan kedua set kedua, Rublev menyelamat­kan break point dengan kemenangan pukulan belakang dan bertarung dalam tiebreak, di mana dia menafikan Cressy daripada kemenangan set dengan ace kelapannya dan meraih kemenangan dengan ace kesembilan.

Rublev, yang hanya melakukan sembilan kesilapan sendiri, memburu gelaran keempatnya musim ini selepas Marseille, Dubai dan Belgrade untuk menyaingi Rafael Nadal dan Carlos Alcaraz bagi merebut trofi ATP terbanyak tahun ini.

Dalam perlawanan lain, kesalahan dua kali berturuttu­rut pemain nombor 28 dunia, Rune memberikan Wolf kemenangan set pertama. Pemain Denmark tewas pada ace Wolf dalam perlawanan akhir yang berlangsun­g selama lapan minit.

Kyrgios, ranking ke-63 mematahkan pilihan keempat AS, Reilly Opelka dalam perlawanan pertama set kedua dan seterusnya melengkapk­an kemenangan 7-6 (7/1), 6-2.

Kyrgios, yang memenangi gelaran ATP terbaharu di Washington pada 2019, menempah persaingan lapan terakhir dengan pilihan ke-10 Tiafoe, yang mara ke suku akhir pertama di kampung halamannya dengan menyingkir­kan pilihan kelapan Belanda, Botic van de Zandschulp 4-6, 6 -2, 6-3.

Pemain nombor 54 dunia Korda, anak lelaki 22 tahun kepada pemenang Terbuka Australia 1998, Petr Korda, menewaskan pilihan kelima dari Bulgaria Grigor Dimitrov 4-6, 6-1, 6-2 dengan mengganas dalam dua set terakhir.

Ganjaran Korda ialah slot suku akhir menentang Mikael Ymer, ranking ke-115 Sweden.

Dalam pusingan wanita, bekas pemain nombor satu dunia, Victoria Azarenka mara ke peringkat lapan terakhir, menewaskan warga Czech Tereza Martincova 7-6 (9/7), 6-2.

Kini pemain nombor 20 dunia, Azarenka memenangi set pertama dalam 80 minit kemudian mendominas­i set kedua untuk memastikan tempat di suku akhir WTA.

Azarenka, juara dua kali Terbuka Australia dan naib juara tiga kali Terbuka AS, kemudian menentang pemain bertuah China Wang Xiyu, untuk tempat separuh akhir.

Kaia Kanepi dari Estonia menewaskan Anna Kalinskaya 6-7 (4/7), 6-4, 6-3 untuk mara ke separuh akhir.

Kanepi memburu gelaran WTA kelima kerjayanya dan pertama sejak Terbuka Brussels 2013.

 ?? — Gambar AFP ?? TENANG: Aksi Rublev ketika menentang Cressy pada Kejohanan Terbuka Washington.
— Gambar AFP TENANG: Aksi Rublev ketika menentang Cressy pada Kejohanan Terbuka Washington.
 ?? ?? CRESSY
CRESSY

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia