Utusan Borneo (Sabah)

Ellron sumbang dua katil Hi-Lo kepada OKU, warga emas

- Oleh Vivi Olviana Najurus

KENINGAU: Menteri Belia dan Sukan Datuk Ellron Angin menyempurn­akan penyerahan katil Hi-Lo kepada dua penerima yang sedang terlantar sakit dan kehilangan upaya.

Beliau berkata, kedua penerima itu masing-masing Standly Mangilas, 28, yang menetap di Kampung Membulu dan dikategori­kan sebagai Orang Kelainan Upaya (OKU) Fizikal yang menghidap penyakit Down Syndrome.

Katanya, seorang lagi penerima, Basirik Sawayoi dari Kampung Dalit Station iaitu warga emas yang berumur 89 tahun.

“Bantuan Katil Hi-Lo adalah bantuan sempena Program Homeward yang dibawa oleh Jabatan Perkhidmat­an Kebajikan Am Sabah (JPKAS) iaitu salah satu program dibawah Pelan Sabah Maju Jaya (SMJ).

“Program ini bertujuan bagi menyantuni mereka yang terlantar sakit rumah pesakit atau golongan kurang upaya terlantar yang hilang keupayaan pergerakan.

“Program Homeward dibawah pelan SMJ ini adalah salah satu bukti keprihatin­an kerajaan dalam menjaga kebajikan dan kesejahter­aan rakyat,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Beliau berkata, sumbangan katil Hi-Lo ini diharap dapat meringanka­n beban ahli keluarga yang mengurus dan merawat saudara mereka yang terkesan akibat kehilangan keupayaan.

Ellron yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sook menasihati orang ramai yang mempunyai ahli keluarga yang kehilangan upaya serta layak mendapat perkhidmat­an ini agar terus berhubung dengan JPKAS di daerah masing-masing.

Difahamkan dua katil HiLo

berjaya diserahkan Jabatan Perkhidmat­an Kebajikan Am Sabah Daerah Kecil Sook setakat ini dan tiga lagi permohonan masih ditunggu.

Hadir sama dalam penyerahan itu ialah Pegawai Pembanguna­n Masyarakat Sook Tony Talasoi, Pegawai Pembanguna­n Kebajikan Reneus Mani serta warga JPKAS Sook dan UPPM Sook.

 ?? ?? SERAH: Ellron sempat beramah mesra dengan salah seorang penerima Katil Hi-Lo di sini.
SERAH: Ellron sempat beramah mesra dengan salah seorang penerima Katil Hi-Lo di sini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia