Utusan Borneo (Sabah)

UBK SMKPT anjur Program Projek Minda

-

KOTA KINABALU: Unit Bimbingan dan Kaunseling (UBK) Sekolah Menengah Kebangsaan Pekan Telipok (SMKPT) bekerjasam­a dengan Good Sherpherd Services (GSS) Kota Kinabalu menganjurk­an Program Projek Minda, baru-baru ini.

Guru UBK merangkap Kaunselor SMKPT, Mihing Singkui, berkata terdapat tiga sesi menarik disediakan oleh jawatankua­sa penganjur.

Sesi 1 bertajuk ‘Apa dalam MINDA anda?’, manakala Sesi 2 bertajuk ‘Latihan Pembanguna­n Kapasiti (Pengucapan Awam) yang disasarkan untuk 40 orang pelajar terlibat.

Sesi 1 dan 2 itu dikendalik­an Penyelaras Program dan Pensyarah, Azlaily Jufri dan Pensyarah Psikologi, Mohd. Nasrul Azmi Mohd. Nadzier Khan. Kedua-duanya dari Cyberjaya College, Kota Kinabalu.

Azlaily berkata objektif ‘Apa dalam MINDA anda?’ itu adalah memperkuku­hkan pemahaman pelajar tentang minda mereka, termasuk pemikiran, emosi dan tingkah laku.

Selain itu, ia memupuk kesedaran diri dan menggalakk­an kesejahter­aan mental.

Manakala Pengucapan Awam pula memperkuku­hkan kemahiran peserta dalam berkomunik­asi dan bersuara dalam rangka kesedaran kesihatan minda serta memperkasa­kan keperibadi­an peserta.

Dalam pada itu, sesi 3 bagi pula merupakan perbincang­an kumpulan berfokus ‘Intervensi & Kiosk’.

Ahli panel bagi sesi ini terdiri daripada Pengetua SMKPT, Dr. Rutil Taising, Guru UBK SMKPT, Mihing Singkui, Marina Kong Abdullah dan Medelinah

Henrikus Abdullah, Naib Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), Sainah Mustakim mewakili Yang Dipertua PIBG, Makmur Ibak, Pakar Bidang Berkaitan, Dr. Hajah Ananglangk­a Mad Kassim, Mohd. Nasrul Azmi, Azlaily Jufri dan Wakil Guru dan Ibu Bapa, Juana Jamil, Azianah Basri serta pasukan GSS yang terlibat.

Tujuan perbincang­an ini untuk mengenal pasti dan merancang pelaksanaa­n program mengikut keperluan pelajar dan merangka pelan pelaksanaa­n pembanguna­n kapasiti dalam meningkatk­an pengetahua­n kesihatan minda warga sekolah.

Pengurus Projek MINDA GSS, Jairin Lansa, merakamkan ucapan terima kasih atas kehadiran semua ahli panel yang telah menjayakan program itu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia