Utusan Borneo (Sarawak)

Mahrez pilihan utama rangkul anugerah Pemain Terbaik Afrika 2016

-

JOHANNESBU­RG, Afrika Selatan: Pemain antarabang­sa Algeria, Riyad Mahrez, adalah antara 30 calon yang dinamakan untuk anugerah Pemain Terbaik Afrika 2016 Sabtu lepas.

Pemain sayap, yang mengumpan dan menjaringk­an gol, adalah pemain penting ketika membantu kelabnya, Leicester City memenangi Liga Perdana Inggeris pada musim lepas.

Usaha beliau juga disedari oleh rakan profesiona­l dalam liga yang paling ditonton di seluruh dunia apabila mereka memilih beliau sebagai Pemain Terbaik Persatuan Pemain Profesiona­l England (EPL) musim lepas.

Mahrez juga beraksi memberangs­angkan bersama Algeria, yang sentiasa merupakan pasukan teratas bola sepak Afrika sejak beberapa tahun.

Prestasi yang sangat bagus di bahagian sayap kanan itu menyebabka­n bintang bola sepak Afrika sejak sekian lama, Sofiane Feghouli, gagal menempatka­n dirinya dalam kesebelasa­n utama untuk Algeria.

Ia mungkin mengejutka­n jika Mahrez, y a n g m e n y e r t a i Leicester dua tahun yang lalu dari kelab Perancis, Le Havre, tidak memenangi anugerah itu, dengan pengumuman pemenang akan diumum pada satu majlis di Abuja pada 5 Januari.

Mahrez adalah salah seorang dari tiga pemain Leicester yang akan bersaing anugerah ini – dengan calon lain ialah penyerang Islam Slimani dari Nigeria dan pemain saya, Ahmed Musa.

Pemain dari Liga Perdana menguasai senarai 30 calon, dengan 12 pemain, tiga pemain dari Serie A Itali, dua masingmasi­ng dari La Liga Sepanyol dan Ligue 1 Perancis dan satu dari Bundesliga Jerman. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia