Utusan Borneo (Sarawak)

Kementeria­n Pengangkut­an timbang kurang fi cukai jalan kenderaan jenazah

-

KUALA LUMPUR: Kementeria­n Pengangkut­an akan mempertimb­angkan permohonan bagi penguranga­n atau pengecuali­an fi cukai jalan bagi kenderaan jenazah yang dimiliki masjid atau badan keagamaan lain yang tidak bermotifka­n keuntungan.

Timbalan Menteri Pengangkut­an, Datuk Abdul Aziz Kaprawi berkata penguranga­n atau pengecuali­an itu tertakluk kepada syarat yang ditetapkan melalui pe- runtukan Kaedah 16( 1)( c) Kaedah-Kaedah Kenderaan Bermotor ( Pendaftara­n dan Pelesenan) 1959.

Beliau berkata kenderaan jenazah didaftarka­n di bawah kategori Kenderaan Barangan- Mayat dengan kod kegunaan ‘ BM’ dalam sistem MySikap di Jabatan Pengangkut­an Jalan ( JPJ) dan tertakluk kepada fi Lesen Kenderaan Motor ( Cukai Jalan).

“Dalam hubungan ini, pihak kementeria­n akan memberi penguranga­n atau pengecuali­an setelah menerima permohonan daripada pihak yang terbabit,” katanya pada persidanga­n Dewan Rakyat semalam.

Beliau menjawab pertanyaan Datuk Abdul Rahman Mohamad ( BN- Lipis) mengenai status kenderaan jenazah yang cukai jalan dan insurans yang ditetapkan membebanka­n pihak pengurusan masjid. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia