Utusan Borneo (Sarawak)

Syarikat di diminta dalamkan laut bagi pelihara ekosistem

-

KERAJAAN negeri Melaka meminta syarikat pelaburan yang melaksanak­an projek pembanguna­n di Pulau Melaka mengambil tanggungja­wab mendalamka­n laut bagi memelihara ekosistem di kawasan itu.

Ketua Menteri Datuk Seri Idris Haron berkata tanggungja­wab berkenaan perlu digalas syarikat pelaburan yang beroperasi di kawasan penambakan laut yang luas itu dan ia perlu dilaksanak­an secara konsisten sepanjang tempoh projek mereka dibangunka­n di kawasan terbabit.

“Kita menerima banyak aduan berkaitan isu tambakan laut di kawasan Pulau Melaka ini daripada kumpulan nelayan dan pencinta alam sekitar kerana mereka mendakwa penambakan laut yang dilakukan telah mencemarka­n kelestaria­n alam sekitar.

“Hasil lawatan pada hari ini (semalam) membuktika­n memang berlaku perkara ini dan kita mahukan syarikat yang melaksanak­an projek pembanguna­n di kawasan ini mengambil tanggungja­wab mereka mengikut keluasan kawasan tambakan laut yang dilakukan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan lawatan di Pulau Melaka, baru-baru ini.

Mengulas lanjut Idris berkata kerja mendalamka­n laut tidak boleh diletakkan sepenuhnya kepada Jabatan Pengairan dan Saliran sahaja kerana ia melibatkan kos yang tinggi dan perlu dilaksanak­an secara berkala bagi mengelakka­n pengumpula­n lumpur di kawasan tersebut.

Beliau berkata walaupun isu lumpur adalah perkara biasa dalam aktiviti tambakan laut, namun ia perlu ditangani dengan baik agar tidak memberi kesan kepada sektor perikanan di negeri itu.

“Kita tahu ia boleh diatasi kerana telah banyak negara mengamalka­n program tambakan laut. Kita tahu Pulau Melaka ini telah ditambak sejak tahun 1994 dan ia telah menjangkau usia lebih 22 tahun.

Bahkan sesetengah kawasan termasuk di Kota Laksamana dan Melaka Raya juga telah ditambak seawal tahun 1971. Jadi satu proses yang lama sudah pasti akan membawa kesan kepada ekosistem itu sendiri tetapi ia adalah proses biasa atau semula jadi,” katanya.

Sementara itu, beliau berkata satu terusan mempunyai kunci air yang akan dijadikan sebuah kolam terbesar dan terpanjang di dunia akan dibina bagi memisahkan beberapa pulau kecil di kawasan Pulau Melaka.

Katanya projek yang dianggarka­n menelan kos lebih RM200 juta itu akan menjadi salah satu tarikan terbaharu dalam industri pelanconga­n pada masa akan datang. — Bernama KERAJAAN negeri Melaka terus komited mendidik masyarakat di negeri tersebut mengenai teknologi hijau bagi memastikan pelaksanaa­n teknologi itu lebih efektif dalam usaha melestarik­an alam sekitar.

Ketua Menteri Datuk Seri Idris Haron berkata walaupun Melaka banyak melaksanak­an inisiatif teknologi hijau namun, semuanya tidak akan berhasil tanpa sokongan masyarakat.

Katanya pelbagai program hijau telah dilaksanak­an kerajaan dan swasta bagi mengurangk­an KEMENTERIA­N Sumber Asli dan Alam Sekitar memperuntu­kkan RM10.85 juta untuk kerja-kerja pemulihan kualiti air di Sungai Batu Ferringhi dan RM2.2 juta bagi pembinaan struktur tanah lembap di Sungai Satu, di George Town.

Menterinya Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata pihaknya turut menubuhkan pasukan khas bersama Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), Jabatan Alam Sekitar (JAS), Suruhanjay­a impak negatif kepada alam sekitar selain menjadikan­nya alternatif bagi meningkatk­an ekonomi negara.

“Justeru itu, kerajaan negeri akan terus fokus kepada agenda membangkit­kan kesedaran masyarakat mengenai ilmu berkaitan teknologi hijau bagi mengatasi kemusnahan alam dan sumber asli di negeri ini,” katanya kepada pemberita di Melaka, baru-baru ini.

Terdahulu, beliau merasmikan Projek Kecekapan Tenaga Bangunan Kerajaan Negeri Melaka yang turut dihadiri Duta Besar Denmark ke Perkhidmat­an Air Negara dan Jabatan Kesihatan bagi menyelesai­kan isu pencemaran di Sungai Batu Ferringhi.

“Pantai Batu Ferringhi adalah nadi utama kepada negeri Pulau Pinang dan merupakan pantai yang paling popular di Malaysia dan di Asia amnya.

“Pada tahun 2014, negara dikejutkan dengan isu pencemaran di pantai Batu Ferringhi dan kerajaan persekutua­n memandang serius isu ini,” katanya dalam teks ucapan pada perasmian Malaysia, Nicolai Ruge.

Idris berkata pengurusan sembilan bangunan di bawah kerajaan negeri perlu serius mengamalka­n kecekapan tenaga bagi memastikan visi pelaksanaa­n pelan tindakan Melaka sebagai Bandar Hijau dapat dicapai.

Beliau turut meluangkan masa melawat Putra Specialist Hospital di Melaka yang mengadapta­si teknologi hijau dengan mematuhi piawaian hijau antarabang­sa.

“Melalui kaedah ini, hospital itu berjaya menjimatka­n tenaga projek pemulihara­an pantai dan pembaikan kualiti air laut di Sungai Batu Ferringhi, di George Town, baru-baru ini.

Teks ucapan beliau dibacakan Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Dr Hamim Samuri.

Pada Februari 2014, akhbar melaporkan sebahagian air laut di pantai itu bertukar menjadi hitam, dipercayai tercemar dengan sisa kumbahan dan siasatan awal JAS menemukan elemen bakteria e-coli di antara RM100,000 dan RM150,000 setiap bulan. Ini adalah usaha yang sangat bermanfaat (kerana) kita boleh mencipta keuntungan yang lebih besar,” katanya.

Menurutnya inisiatif itu bertepatan dengan hasrat menjadikan Melaka negeri teknologi hijau selain mengurangk­an penggunaan elektrik dan perbelanja­an berlebihan.

Pada 2014, kerajaan negeri Melaka berhasrat menaik taraf sembilan bangunan kerajaan negeri dan anak syarikatny­a termasuk Putra Specialist Hospital, Seri Negeri dan Melaka dalam sampel air yang diambil dari Sungai Batu Ferringhi.

Wan Junaidi berkata projek itu adalah sebuah projek yang unik kerana struktur ‘outfall’ (terowong air) dan ‘wetland’ (tanah lembap) itu merupakan struktur pertama seumpamany­a dibina di negara ini.

“Dengan adanya struktur ‘outfall’ dan ‘wetland’ ini masalah seperti pencemaran sungai dan pantai di Batu Ferringhi, penutupan muara sungai dan Sentral membabitka­n peruntukan RM30 juta bagi mematuhi piawaian hijau antarabang­sa.

Pelaksanaa­n kerja-kerja menaik taraf bangunan itu dilakukan secara berperingk­at dengan peruntukan disalurkan kerajaan Denmark melalui Danish Energy Efficiency Partners.

Dalam pada itu, Idris berkata kerajaan negeri serius menjadi peneraju inovasi signifikan dan berimpak tinggi kepada negara termasuk pembanguna­n teknologi hijau seperti kempen tanpa beg plastik dan polisterin. — Bernama hakisan pantai dapat diselesaik­an di samping memulihara sungai dan pantai sedia ada di Batu Ferringhi,” katanya.

Sementara itu pada sidang akhbar selepas majlis itu, Hamim berkata Sungai Batu Ferringhi telah 90 peratus bebas daripada bakteria e-coli dan selamat untuk pengunjung menjalanka­n aktiviti pantai.

Beliau berkata pihak JPS telah mengambil sampel air di sungai itu enam kali setahun bagi memastikan ia bebas daripada elemen bakteria itu.

Dalam pada itu, Hamim berkata projek pemulihara­an Sungai Batu Ferringhi itu akan menjadi projek contoh bagi sungai yang mengalami masalah pencemaran yang sama. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? MELAWAT: Hamim ( tiga kiri) membuat lawatan di sekitar projek pemulihara­an dan pembaikan kualiti air laut pantai Batu Ferringhi selepas merasmikan­nya di Goerge Town.
— Gambar Bernama MELAWAT: Hamim ( tiga kiri) membuat lawatan di sekitar projek pemulihara­an dan pembaikan kualiti air laut pantai Batu Ferringhi selepas merasmikan­nya di Goerge Town.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia