Utusan Borneo (Sarawak)

24 finalis rebut gelaran Kumang Gawai Bidayuh Sarawak 31 Mei ini

-

KUCHING: Seramai 24 finalis bakal berentap merebut gelaran Kumang Gawai Bidayuh Sarawak 2017 yang diadakan pada 31 Mei ini di Kampung Panchor Dayak, Batu 27 Jalan Kuching Serian.

Menurut Pengerusi Penganjur Lebanon Ero, pertanding­an ratu itu menawarkan hadiah keseluruha­n berjumlah RM25,000.

“Majlis perasmian dan penyampaia­n hadiah dijangka dihadiri Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Datuk Amar James Jemut Masing pada ‘grand final’ di Kampung Panchor Dayak yang dijadualka­n berlangsun­g pada 31 Mei ini bermula jam 7.30 malam,” katanya ketika ditemui di sini semalam.

Pada masa sama beliau memberitah­u kesemua finalis akan membuat penampilan istimewa di Pusat Beli-Belah Vivacity di sini pada hari ini (27 Mei) dari jam 4.30 petang hingga 9 malam.

“Sehubungan itu, kita mempelawa orang ramai untuk hadir bagi memeriahka­n majlis penampilan istimewa kesemua 24 finalis Kumang Gawai Bidayuh Sarawak 2017 di Vivacity esok (hari ini),” tambah Lebanon.

Mengulas lanjut mengenai pertanding­an itu, katanya, pemenang tempat pertama bakal membawa pulang wang tunai RM5,000, diikuti RM3,000 bagi naib johan dan RM2,000 tempat ketiga.

Manakala, bagi tempat keempat dan kelima pula masing-masing akan memperoleh­i wang tunai RM1,000 dan RM500 serta RM300 setiap pemenang sagu hati.

“Selain itu, sebanyak tujuh kategori turut dipertandi­ngkan antaranya Ratu Fotogenik, Ratu Popular, Kostum Terbaik, Personalit­i Terbaik, Kecantikan Semula Jadi, Persembaha­n Terbaik dan Semi Finalis Terbaik,” jelasnya.

Sehubungan itu, beliau menyeru masyarakat di sekitar Kuching, Samarahan, Kota Padawan dan Serian datang beramai-ramai pada grand final Kumang Gawai Bidayuh 2017 nanti.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia