Utusan Borneo (Sarawak)

Perjalanan Marco Robinson untuk kebebasan kewangan

-

AMBIL semua yang anda tahu tentang kejayaan dan apa yang bermakna untuk berjaya, dan berfikir tentang apa yang membuat idea sangat menarik. Bagi sesetengah orang, ia adalah ketenangan fikiran daripada bimbang tentang wang.

Bagi orang lain, kebebasan untuk benar-benar hidup dan bukan hamba melalui perlumbaan tikus hanya untuk menyelesai­kan dalam masa tempat kedua. Untuk Marco Robinson, ia meningkat daripada perangkap perjuangan kepada kejayaan yang besar, kejayaan kebanyakan orang impikan, tetapi jika anda bertanya Marco apa kejayaan terbesar beliau ialah dia akan memberikan rumah kepada yang kurang bernasib baik dan dianiaya dan memberi mereka peluang berjuang.

Dia baharu sahaja selesai penggambar­an ‘ My Great Property Giveaway’ dengan Channel 4 di UK (masa perdana 30 juta penonton) dan menghabisk­an masa selama 12 minggu mencari orang yang paling layak untuk menerima rumahnya.

Marco Robinson adalah satu- satunya orang yang boleh mereka dapati yang sanggup memberi salah satu daripada hartanya, gadai janji secara bebas, kepada keluarga yang kurang bernasib baik yang memerlukan, bukan itu sahaja, beliau telah membantu keluarga Syria yang mencari suaka di rumah mereka sendiri dan membantu mereka mencari kedamaian.

Ia benar-benar cerita yang menakjubka­n, daripada seseorang yang pernah melalui nasib yang sama sehelai sepinggang dan sekarang beliau dapat memberikan salah satu rumahnya kepada golongan gelandanga­n!

Bagi Pengarang Terbaik No 1 dan usahawan yang mendapat anugerah ini, kejayaan bukan satu pilihan. Ia sentiasa menjadi jaminan, kerana keinginan membara berjuang untuk semua yang bermula dengan menyelamat­kan ibunya daripada hidup di jalanan.

Pemain berusia 48 tahun itu sudah memiliki lebih 100 harta dan mempunyai nilai bersih dengan kedudukan beliau sebagai seorang juta- wan buatan sendiri. Tetapi jalan yang membawa beliau merealisas­ikan impian ini jarang dilalui oleh kebanyakan ramai.

Pada usia dua tahun, Marco sudah berdepan dengan trauma dan masalah di rumah. Ayah beliau seorang kaki judi dan ibunya terpaksa meninggalk­an perkahwina­n untuk hidup di jalanan. Beliau berpindah ke 35 buah sekolah sebelum berusia 10 tahun dan berhenti sekolah pada usia 15 tahun untuk menjadi tukang cuci.

Marco seterusnya menceburka­n dirinya dalam jualan langsung, sebuah tempat dalam dunia korporat beliau tidak pernah bayangkan. Setiap perjuangan dan pengalaman yang lalu adalah batu loncatan untuk beliau. Dengan bimbingan rakan-rakan sekerja serta berbekalka­n semangat membara untuk berjaya, Marco bekerja dengan bijak untuk mendaki tangga korporat.

Tetapi pada tahun 2000, dia kehilangan pekerjaan sebagai timbalan pengarah projek untuk salah satu daripada syarikat-syarikat awam terbesar di Malaysia, perkahwina­nnya musnah apabila isterinya mempunyai hubungan sulit dengan rakan baiknya sendiri selain mengalami serangan jantung pada usia 29.

Hidup Marco suram sekali sekali lagi. Walau bagaimanap­un, dalam masih berdiam diri itu, panggilan-Nya telah menjadi lebih jelas.

Tanpa ada apa-apa melainkan sebuah kereta Volvo yang buruk dan komputer riba, Marco menulis buku pertamanya, ‘Close the Deal & Suddenly Grow Rich’, yang merekodkan hidupnya sebagai jurujual dan dinobat sebagai #1 Penjual Terbaik.

Hari ini, selepas dekad perjuangan dan kekecewaan, Marco telah mencipta nama sebagai jutawan hartanah yang kini dalam misi untuk membantu orang mengubah kehidupan mereka sendiri.

Beliau telah dijemput untuk berucap di pelbagai acara pada pengucapan awam dan litar ceramah motivasi, membuat penampilan yang tidak terkira banyaknya di beberapa rangkaian radio dan televisyen di United Kingdom dan tidak asing dengan laman akhbar terkenal seperti Forbes dan Bloomberg.

Buku kedua beliau, ‘The Financial Freedom Guarantee’, adalah pelan persaraan yang memenangi anugerah yang menggarisk­an strategi yang diguna pakai oleh beliau untuk mengumpul kekayaan sendiri dalam harta.

Ramai yang mempunyai peluang untuk menghadiri bengkel beliau jelas kagum dengan cara dia mengatasi segala cabaran dan usaha menentang arus untuk mencapai impian kejayaan dan kebebasan kewangan dianggap sebagai tidak masuk akal.

Jutawan Marco Robinson kini memberi orang lain panduan, dorongan untuk melangkah keluar dari dunia yang mereka telah datang untuk hanya tahu dan berhenti menjadi pada rahmat kejayaan orang lain.

Sekali pandang, kehidupan Marco mungkin kelihatan seperti percintaan badai dengan nasib dan kekayaan, tetapi pandangan ke depan beliau sentiasa menetapkan tahap tinggi dan kemudian mencapai apa yang mendorong dia ke tahap kebebasan kewangan.

Marco berhasrat untuk menunjukka­n kepada orang ramai bahawa jalan yang jarang dilalui kadang-kadang boleh menjadi salah satu yang paling menguntung­kan.

Marco akan mengadakan seminar beliau secara PERCUMA di Miri, Sarawak, pada 17 Jun di Pullman Miri Waterfront. Untuk maklumat lanjut mengenai acara ini, sila hubungi Suzzanne di +6012622299­7 atau e-mel bookyourse­at@ the-richlist.com.

Maklumat lanjut boleh didapati mengenai beliau di www.marcorobin­son.com.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia