Utusan Borneo (Sarawak)

Sederet bangunan kedai dua tingkat nyaris musnah dalam kebakaran

-

MIRI: Sederet bangunan kedai dua tingkat yang terletak berhampira­n jejantas di Jalan Raja di sini nyaris musnah dalam kebakaran tengah hari kelmarin.

Bagaimanap­un, tindakan pantas Jabatan Bomba dan Penyelamat berjaya mengawal kebakaran daripada terus merebak ke seluruh lot kedai bangunan itu.

Kebakaran berlaku sekitar jam 12 tengah hari hanya melibatkan empat lot kedai milik sebuah pasar raya terletak di tingkat bawah bangunan tersebut.

Sementara itu, Penguasa Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Zon 6 Penguasa Kanan Bomba 1 Law Poh Kiong berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan berhubung kebakaran tersebut jam 12.25 tengah hari.

“Serentak dengan itu, dua pasukan bomba masing-masing dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Miri dan Lopeng dengan kekuatan 18 anggota serta dua jentera pemadam bergegas ke tempat kejadian.

“Setiba di lokasi, bomba terus melakukan sekatan api di bahagian kiri dan kanan, belakang kedai dan di tingkat atas bagi mengelak kebakaran merebak ke lot kedai bersebelah­an,” katanya.

Menurutnya, pasukan bomba yang tiba di lokasi kejadian 13 minit kemudian terpaksa mengambil masa hampir sejam mengawal kebakaran sebelum api dapat dipadamkan sepenuhnya jam 4.47 petang.

Law berkata, kebakaran itu melibatkan empat lot kedai tingkat bawah menempatka­n sebuah pasar raya dan terbakar 85 peratus.

Tiada sebarang kecederaan atau kemalangan jiwa dilaporkan dalam kebakaran itu.

Manakala nilai kerugian dan punca sebenar kebakaran masih disiasat.

Turut berada di tempat kejadian Ketua BBP Miri Timbalan Penguasa Bomba Ali Bema Jelek, Ketua BBP Lopeng Penolong Kanan Penguasa Bomba Terry Robson, Penolong Penguasa Bomba Maureen Sim selaku pegawai operasi Zon 6 dan Pegawai Penyiasat Zon 6 Thaddeus.

Sementara itu, orang awam yang sedang membeli- belah di pasar raya tersebut dan kawasan berhampira­n bertempiar­an lari menyelamat­kan diri.

 ??  ?? NYARIS MUSNAH: Anggota bomba memadamkan kebakaran yang hampir memusnahka­n sederet rumah kedai di Jalan Raja, Miri kelmarin.
NYARIS MUSNAH: Anggota bomba memadamkan kebakaran yang hampir memusnahka­n sederet rumah kedai di Jalan Raja, Miri kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia