Utusan Borneo (Sarawak)

RUMAH SILIVER GARIT TERBAKAR, 40 PENGHUNI TERJEJAS

-

KUCHING: Sebanyak 19 keluarga yang terdiri daripada 40 penghuni hilang tempat berteduh apabila Rumah Siliver Garit, Kenyungan Batu Lintang Undop di Sri Aman musnah dalam kebakaran lewat malam kelmarin.

Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sarawak berkata, pihaknya menerima laporan berhubung kejadian pada jam 11.32 malam dan seramai 15 anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Sri Aman diketuai Willian Baheng bergegas ke tempat kejadian.

“Setiba di lokasi kejadian, didapati kebakaran melibatkan sebuah rumah panjang 19 pintu jenis separuh kekal dua tingkat sedang terbakar menyebabka­n anggota operasi menggunaka­n kaedah ‘relay pumping’ dan api berjaya dikawal pada jam 1.10 pagi.

“Selain itu, seramai lapan anggota dari BBP Betong juga hadir di lokasi kejadian untuk operasi pemadaman yang tamat pada jam 3.30 pagi,” katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Beliau selain itu turut memberitah­u 19 keluarga yang terdiri daripada 40 penghuni rumah panjang tersebut terpaksa menumpang di rumah saudara-mara berdekatan.

“Kesemua penghuni dilaporkan selamat dengan tiada sebarang kecederaan dan kemalangan jiwa dilaporkan.

“Kita juga difahamkan kebakaran bermula dari salah satu pintu rumah di tingkat atas yang kemudian merebak dengan pantas, bagaimanap­un siasatan lanjut masih dijalankan dan anggaran kerugian masih belum dapat dipastikan,” katanya.

Difahamkan, sepasukan anggota daripada Rejimen Askar Melayu Diraja, Kem Pakit, Sri Aman juga tiba di lokasi kejadian bagi memberikan bantuan bekalan makanan kepada mangsa kebakaran.

Turut hadir di lokasi kejadian ialah seramai lapan anggota polis dan empat anggota Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM).

 ??  ?? CEKAP: Kelihatan anggota bomba sedang berusaha memadamkan kebakaran.
CEKAP: Kelihatan anggota bomba sedang berusaha memadamkan kebakaran.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia