Utusan Borneo (Sarawak)

T’ganu buka permohonan 5,900 tanah lot kosong

Rakyat yang belum pernah memiliki lot tanah diutamakan

-

KUALA NERUS: Kerajaan Terengganu akan mengiklank­an 5,900 tanah lot kosong di seluruh negeri untuk pembinaan rumah kediaman bagi rakyat negeri ini yang berkelayak­an awal bulan depan, kata Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Razif Abd Rahman.

Beliau berkata keutamaan permohonan diberikan kepada mereka yang belum pernah memiliki sebarang lot tanah di negeri ini dan beberapa syarat lain akan ditetapkan kemudian oleh Pejabat Tanah dan Galian (PTG).

“Iklan akan dibuat di semua pejabat PTG di seluruh daerah dan permohonan adalah seperti permohonan tanah biasa.

“Langkah dilakukan kerajaan negeri ini sebahagian daripada inisiatif memudahkan rakyat memohon tanah yang masih kosong kerana sebelum ini ramai ingin memohon tanah tetapi tidak tahu di mana lokasi tanah yang masih ada.

“Ia juga satu daripada usaha kerajaan negeri mengatasi masalah 3P di negeri ini, melibatkan pendapatan, perumahan dan pekerjaan,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung Kesatuan Penolong Pegawai Tanah Semenanjun­g Malaysia (KPPTSM) (Perhubunga­n) Terengganu, di sini semalam.

Razif berkata setiap pemohon yang layak akan dipanggil oleh PTG selepas proses pemilihan selesai dan jika ada pertindiha­n terhadap permohonan lot tanah yang diiklankan, satu temuduga akan diadakan untuk pemohon berkenaan.

“Tanah yang berjaya dimiliki kelak perlu dibuat rumah dalam masa tiga tahun atau PTG akan mengambil semula tanah jika tiada sebarang pembinaan dilakukan. Ini bagi mengelak pemilik tanah menjual tanah tersebut kepada pihak lain kerana tanah itu boleh ditukar milik selepas 10 tahun,” katanya.

Dalam pada itu, Ahmad Razif berkata kerajaan negeri telah menyalurka­n dana RM64 juta dengan peruntukan sebanyak RM2 juta bagi setiap kawasan Dewan Undangan Negeri ( DUN) untuk pembinaan Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT).

“Bagi pemohon yang tidak layak dalam kategori permohonan tanah itu, mereka boleh cuba memohon rumah PPRT,” katanya.

Mengenai desas- desus PTG dikatakan sudah bertemu pemilik tanah terlibat dalam projek East Coast Rail Line (ECRL), Ahmad Razif berkata setakat ini, pihaknya belum berbuat demikian dengan mana-mana pemilik tanah terbabit.

“Kita belum lagi memutuskan perkara itu kerana pihak Unit Perancang Ekonomi Negeri ( UPEN) akan memberi taklimat mengenai projek itu kepada semua pihak yang terlibat minggu depan, jadi saya tidak boleh ulas lanjut,” katanya. — Bernama

Langkah dilakukan kerajaan negeri ini sebahagian daripada inisiatif memudahkan rakyat memohon tanah yang masih kosong kerana sebelum ini ramai ingin memohon tanah tetapi tidak tahu di mana lokasi tanah yang masih ada. Datuk Seri Ahmad Razif Abd Rahman Menteri Besar Terengganu

 ?? — Gambar Bernama ?? TEMPAHAN AWAL: Jurutera Azizi Rahman, 40, membuat tempahan nombor plat kenderaan AKU 2121 pada hari pertama tempahan nombor plat kenderaan siri AKU di Ibu Pejabat JPJ Perak semalam.
— Gambar Bernama TEMPAHAN AWAL: Jurutera Azizi Rahman, 40, membuat tempahan nombor plat kenderaan AKU 2121 pada hari pertama tempahan nombor plat kenderaan siri AKU di Ibu Pejabat JPJ Perak semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia