Utusan Borneo (Sarawak)

Kerana resipi turun-temurun menang anugerah WSFC 2017

-

RESIPI turun-temurun yang dikekalkan sejak lebih 60 tahun lalu menjadi penyebab utama restoran nasi kandar Line Clear di George Town, terpilih sebagai antara restoran paling sedap di dunia oleh World Street Food Congress (WSFC) 2017 yang diadakan di Filipina baru-baru ini.

Pengusahan­ya, Sahubar Mohd Ali berkata restoranny­a telah terpilih untuk 10 senarai yang teratas sebagai kedai makan yang paling sedap di dunia dan nasi kandar Line Clear berada di kedudukan yang kesembilan.

“Alhamdulil­lah, saya tidak sangka restoran kami boleh menang anugerah World Street Food Congress ini dan perasaan saya amat gembira ketika mendapat tahu restoran kami telah terpilih dalam 10 senarai yang teratas daripada 50 senarai kedai makan yang lain,” katanya kepada Bernama di George Town, baru-baru ini.

Katanya, pihak kongres memilih restoran tersebut kerana rasa menunya seperti masala ayam goreng, kari kepala ikan, kambing, udang sambal, telur, sayur-sayuran pedas berbeza daripada kedai makanan yang lain sehingga pelanggan sanggup berbaris panjang untuk menikmatin­ya.

“Selain mengekalka­n resipi turuntemur­un, kami juga menjaga pelanggan kami dengan baik dengan memberikan perkhidmat­an dan layanan yang terbaik kepada mereka,” katanya.

Sahubar berkata ini merupakan kali pertama restoran terkenal di Pulau Pinang itu memenangi anugerah di peringkat dunia dan ia amat mengujakan serta membanggak­an pihaknya. “Kami akan mengekalka­n resipi turun-temurun ini untuk mengekalka­n gelaran KEPELBAGAI­AN makanan tradisiona­l yang dimiliki Malaysia dilihat mampu menjadi daya tarikan pelancong Indonesia apabila sajian makanan pelbagai kaum di Malaysia semakin popular di restoran dan hotel-hotel di ibu negara Indonesia, Jakarta.

Duta Besar Malaysia di Indonesia, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim berkata, promosi makanan Malaysia di Indonesia itu akan menjadi satu nilai tambah baharu untuk para pelancong negara ini menikmati percutian mereka di Malaysia.

Katanya, strategi memperkena­lkan Malaysia sebagai ‘syurga makanan’ adalah pendekatan baharu untuk memperting­katkan industri pelanconga­n negara kerana selain daripada berkunjung ke tempat-tempat menarik dan membelibel­ah, pelancong ke Malaysia juga akan mahu menikmati masakan khas sesebuah negara.

“Makanan adalah produk yang boleh (antara) restoran paling sedap di dunia yang telah kami perolehi,” katanya.

Beliau berkata lagi pihaknya dalam perancanga­n untuk menambah menu baharu dan juga membaik pulih tempat diangkat sebagai produk pelanconga­n bagi menarik pelancong dari Indonesia memandangk­an rakyat negara ini adalah antara yang paling ramai mengunjung­i Malaysia,” katanya ketika merasmikan Promosi Makanan Malaysia di sebuah hotel di Depok, kira-kira 60km dari Jakarta, baru-baru ini.

Beliau berkata, syarikat pelanconga­n domestik dan antarabang­sa juga digesa menyediaka­n tawaran pakej percutian menarik berkaitan produk makanan dalam usaha menarik pelancong dalam dan luar negara.

Sempena dengan promosi makanan Malaysia itu, Tourism Malaysia di Indonesia membawa beberapa cef dari Malaysia untuk menunjuk ajar masakan asli Malaysia kepada cef-cef hotel di Indonesia.

Pengarah Tourism Malaysia di Indonesia, Roslan Othman berkata, Indonesia adalah negara kedua tertinggi jumlah pelancong makan agar pelanggan berasa lebih selesa.

Baru-baru ini restoran nasi kandar Line Clear dipilih sebagai antara restoran paling sedap di dunia oleh World Street Food Congress yang diadakan pada 31 yang mengunjung­i Malaysia dan pihaknya sedang berusaha mempelbaga­ikan produk pelanconga­n di peringkat negeri-negeri.

“Buat permulaan, kita menyediaka­n pakejpakej pelanconga­n Mei hingga 4 Jun lalu di Manila, Filipina.

Restoran nasi kandar Line Clear berada di kedudukan yang kesembilan dalam ranking dunia untuk makanan paling sedap di dunia. — Bernama di negeri-negeri seperti makanan di negeri Kedah, Pulau Pinang dan Perak dan kita akan perbanyakk­an pakej ini dengan promosi makanan di seluruh negara,” katanya. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama — Gambar Bernama ?? TUNJUK BAKAT MEMASAK: Zahrain (kiri) membuktika­n kehebatann­ya memasak char kuay teow pada majlis promosi masakan Malaysia di sebuah hotel di Jakarta baru-baru ini. BEGINI: Zahrain (kiri) menunjukka­n caranya memasak char kuay teow pada majlis promosi...
— Gambar Bernama — Gambar Bernama TUNJUK BAKAT MEMASAK: Zahrain (kiri) membuktika­n kehebatann­ya memasak char kuay teow pada majlis promosi masakan Malaysia di sebuah hotel di Jakarta baru-baru ini. BEGINI: Zahrain (kiri) menunjukka­n caranya memasak char kuay teow pada majlis promosi...
 ?? — Gambar Bernama ?? MENANG ANUGERAH WSFC: Sahubar (dua kiri) bersama pekerja di restoran nasi kandar Line Clear di George Town baru-baru ini.
— Gambar Bernama MENANG ANUGERAH WSFC: Sahubar (dua kiri) bersama pekerja di restoran nasi kandar Line Clear di George Town baru-baru ini.
 ?? — Gambar Bernama ?? PALING SEDAP: Sahubar menunjukka­n nasi kandar di restoran nasi kandar Line Clear.
— Gambar Bernama PALING SEDAP: Sahubar menunjukka­n nasi kandar di restoran nasi kandar Line Clear.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia