Utusan Borneo (Sarawak)

Muhammad Daniel berdansa di persada antarabang­sa

- Oleh S Kisho Kumari

PETALING JAYA: Kecintaann­ya pada bidang tarian menjadikan bintang Muhammad Daniel Mohammed, terus menyinar, meskipun usianya hanya 17 tahun.

Mula menari sejak berumur 10 tahun, dia melakar kejayaan demi kejayaan dalam pertanding­an yang disertainy­a di dalam dan luar negara.

Pencapaian terkininya, – memenangi A1 bagi Single Dances dan A1 bagi Multi Dances dalam kategori tarian Latin dan berdansa di Blackpool Dance Festival 2017 yang berlangsun­g di The Winter Gardens, Blackpool, Lancashire, England, pada Mei lepas.

Pelajar Tingkatan Lima Sekolah Menengah Kebangsaan USJ 12 di Subang Jaya, yang berdansa bersama jurulatih tari Sylvia Yeoh dari Sylvia Yeoh Dance Academy dalam pertanding­an itu, menerima medal dan sijil bagi keduadua kategori setelah mengalahka­n lebih 50 peserta dari seluruh negara.

“Selepas hampir tujuh tahun bekerja keras, ini kemenangan pertama yang saya capai di Eropah dan saya sungguh gembira kerana berjaya mengharumk­an nama keluarga dan negara,” katanya kepada Bernama.

Muhammad Daniel berkata percubaan pertamanya di Blackpool Dance e Festival tahun lepas, juga a pada bulan Mei, sekadar melayakkan­nya ke pusingan kedua. Dia juga gagal dalam pertanding­an andingan tarian kedua di Gatwick.

Remaja itu berkata dia menari ari di Taipan D’ dance World, pada mulanya hanya anya untuk menurunkan an berat badan, selepas melihat adik lelakinya Muhammad uhammad Adam, 15, begitu u seronok dalam kelas tarian yang g disertainy­a pada 2010.

“Ibu saudara sayaaya Faizan Amron menyaenyar­ankan ibu bapa saya supaya mengnghant­ar Adam untuk uk mengikuti kelas tar-ar- ian Latin oleh kerana dia amat gemar menari dan saya hanya menemaniny­a ke studio.

“Selepas melihat dia menari, saya dapati menari amat mengujakan dan menye- adik itu kemudianny­a hatian penonton, ekspresi mengambil bahagian wajah dan lakonan.” dalam pertanding­an Muhammad Adam tarian, bermula berkata dia akan mengamdeng­an 17th Penang bil bahagian dalam pertanInte­rnational dingan tarian Latin di Ballroom Dancing Pulau Pinang bulan ini Championsh­ips kali ke-17 selepas memenangi satu pada 2010. pertanding­an di Singapura Selain Blackpool Dance awal tahun ini. Festival 2017, Daniel “Sebelum ini, ada orang turut meraih kejayaan yang bertanya kami ‘Kamu dalam beberapa menari? Kamu tak pertanding­an lain, di rasakah ia macam budak Indonesia, Taiwan, Sri perempuan? Lanka dan Thailand, di Tapi saya selalu samping Hong Kong berkata bahawa Ballroom Dancers kam kamu sepatutnya cuba Internatio­nal Cup kali (tar (tarian) Latin kerana ia keenam pada April aka akan menyerlahk­an ciritahun ini. ciri kelelakian yang ada Kata Muhampad pada kamu,” kata Adam. mad Daniel: A Adam, yang belajar di “Menerusi sek sekolah sama dengan tarian, kita aba abangnya, berkata sekolah bukan sahaja me mereka juga mula menari tetapi me menganjurk­an banyak turut belaper pertanding­an tarian jar berhias seb sebagai aktiviti diri, bersosial, kok kokurikulu­m, setelah cara untuk me mendapat inspirasi darS menarik perdaripad­a kejayaan mereka. Sylvia Yeoh berkata kedua-dua beradik itu kerapk kali mengagum gumkan beliau sejak me mereka menyertai akademin minya tiga tahun lepas. “M “Memang sukar unt untuk mendapatka­n penari lela lelaki yang sangat ber berbakat dalam tarian Lat Latin dan berdansa. Jadi, sem semasa mereka mulamu mula menyertai kami, say saya memikirkan cara un untuk memperting­katkan bakat dua remaja inin di peringkat lebih ti tinggi. Mereka tidak pernahpe menghampak­an sayasay dan selalu memberi kerjasamak­erj yang sangat baik,”baik katanya. YeohY berkata tahun ini, memandangk­anme keduadua mereka akan mendudukim­e Sijil Pelajaran MalaysiaMa (SPM) dan Pentaksira­nPen Peperiksaa­n TingkatanT­ing 3 (PT3), mereka perluper meminumkan latihanlat­ih dan menguruska­n ronokkan. Saya turut serta disebabkan berat badan saya... saya agak gempal seebelumse­belum inii, ini, berat sayaasaya 80kg,” kattanya.katanya. Katanya penge pengetua sekolah tarian itu, yangya melihat potensinya da dalam bidang tarian, mencadangk­anm supay supaya dia mengikuti kelas berdansabe dan dari situlah terhasil gandingan bersa bersama adikya, Muha Muhammad mmad Adamm, Adam, dalamm dalam A & D BroothBrot­hers.

Keduadua ber- masa dengan baik antara belajar serta menari.

“Saya sentiasa percaya bahawa usaha mengejar kejayaan dalam akademik dan aktiviti yang disertai boleh dicapai serentak berkat pengurusan masa yang betul dan sokongan daripada keluarga,” katanya.

Yeoh berkata beliau berharap kerajaan dan sektor swasta akan memperuntu­kkan dana atau penajaan kepada dua-dua beradik ini memandangk­an mereka mempunyai potensi untuk muncul sebagai penari terkenal di persada antarabang­sa.

“Bajet minimum bagi seorang penari untuk menyertai pertanding­an antarabang­sa termasuk kostum, tiket penerbanga­n, yuran pendaftara­n, penginapan dan latihan boleh mencecah RM35,000.

“Kami berharap agar mendapat bantuan kewangan daripada kerajaan dan sektor swasta bagi memastikan Jalur Gemilang terus berkibar di Winter Gardens, Blackpool Hall yang berprestij, di England,” katanya.

Sementara itu, Mohammed Amron, bapa dua beradik itu, berkata beliau berharap penajaan daripada kerajaan dan sektor swasta bagi tarian Latin dan berdansa boleh memberi motivasi serta menggalakk­an lebih ramai daripada kalangan muda untuk menceburi bidang kesenian itu.

Beliau berkata keduadua anak lelakinya bercita-cita untuk membuka sebuah studio tarian bagi membolehka­n mereka mendidik serta menanam minat terhadap tarian Latin dan berdansa di kalangan golongan muda Malaysia. — Bernama

 ??  ??
 ?? — Gambar AFP ?? Dua pelakon Bollywood Ranbir Kapoor dan Katrina Kaif (kanan) semasa tiba untuk satu acara bagi mempromosi­kan filem Hindi terbaharu lakonan mereka, ‘Jagga Jasoos’ di Mumbai pada 4 Julai lepas.
— Gambar AFP Dua pelakon Bollywood Ranbir Kapoor dan Katrina Kaif (kanan) semasa tiba untuk satu acara bagi mempromosi­kan filem Hindi terbaharu lakonan mereka, ‘Jagga Jasoos’ di Mumbai pada 4 Julai lepas.
 ?? — Gambar Bernama ?? SERASI BERDANSA: Muhammad Daniel dan Sylvia Yeoh beraksi dalam pertanding­an Blackpool Dance Festival 2017 yang diadakan di The Winter Gardens, Blackpool, Lancashire pada Mei lepas.
— Gambar Bernama SERASI BERDANSA: Muhammad Daniel dan Sylvia Yeoh beraksi dalam pertanding­an Blackpool Dance Festival 2017 yang diadakan di The Winter Gardens, Blackpool, Lancashire pada Mei lepas.
 ?? — Gambar Bernama ?? NO.1: Muhammad Daniel dan Sylvia Yeoh menyertai pertanding­an Blackpool Dance Festival 2017 yang diadakan di The Winter Gardens, Blackpool, Lancashire pada Mei lepas. Daniel merangkul pingat juara bagi kategori A1 For All Single Dances dan A1 For Multi...
— Gambar Bernama NO.1: Muhammad Daniel dan Sylvia Yeoh menyertai pertanding­an Blackpool Dance Festival 2017 yang diadakan di The Winter Gardens, Blackpool, Lancashire pada Mei lepas. Daniel merangkul pingat juara bagi kategori A1 For All Single Dances dan A1 For Multi...

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia