Utusan Borneo (Sarawak)

Hukuman maksimum ke atas majikan menggaji PATI

-

PUTRAJAYA: Majikan yang didapati bersalah menggaji pendatang asing tanpa izin (PATI) akan dipastikan menerima hukuman maksimum, kata Ketua Pengarah Imigresen Datuk Seri Mustafar Ali.

Katanya, hukuman maksimum perlu dikenakan terhadap mereka bagi memberi mesej keseriusan jabatan itu terhadap isu penggajian PATI setelah tempoh secukupnya diberikan kepada majikan untuk mendaftark­an pekerja mereka di bawah program E-Kad yang tamat pada 30 Jun lepas.

“Majikan yang melindungi PATI berhadapan dengan tindakan tegas termasuk denda, penjara dan sebatan. Kali ini kami akan pastikan majikan yang degil ini diberikan hukuman setimpal,” katanya kepada pemberita pada majlis Sambutan Aidilfitri Jabatan Imigresen, di sini semalam.

Sejak Ops Mega E- Kad dijalankan pada 1 Julai lepas hingga jam 10.30 pagi semalam, seramai 63 majikan dan 3,116 PATI ditahan, katanya.

Khamis lepas, seorang majikan yang merupakan pengusaha kedai kek di Subang Jaya, Selangor dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Sepang atas pertuduhan mengambil 19 orang PATI untuk bekerja di premisnya.

Ditanya sama ada kesemua 63 majikan yang telah di- tahan akan didakwa dalam masa terdekat, Mustafar berkata Jabatan Imigresen akan menyegerak­an aspek siasatan namun tempohnya bergantung kepada jenis kes.

Mengulas lanjut mengenai 3,116 PATI yang ditahan, katanya 1,183 orang adalah warga Bangladesh, Indonesia (725), Myanmar (240), Vietnam (119), Thailand (111), Filipina (95) dan lain-lain negara (643).

“Kebanyakan PATI yang ditahan adalah dari sektor pembinaan, perkilanga­n dan perkhidmat­an,” katanya.

Dalam pada itu, Mustafar berkata lebih 30,000 PATI telah diusir ke negara asal sejak awal tahun ini dengan kebanyakan daripada mereka ditahan dalam operasi penguatkua­saan serta menyerah diri di bawah program 3+1 untuk dihantar pulang ke negara asal.

Ditanya sama ada Jabatan Imigresen sedia melanjutka­n tempoh pendaftara­n E-Kad jika terdapat permintaan daripada kerajaan negara lain, katanya perkara itu bergantung kepada Kementeria­n Dalam Negeri (KDN) sebagai pihak pembuat dasar.

“Perjumpaan boleh dibuat (dengan wakil kerajaan lain) dan kami mengalu- alukan perbincang­an, tetapi itu di peringkat pembuat dasar. Tugas imigresen adalah soal penguatkua­saan,” katanya.

Bagaimanap­un, Mustafar berkata kerajaan telah membuat keputusan untuk tidak melanjutka­n program itu dan PATI yang masih berada di negara ini boleh menyerah diri di bawah program 3+1 yang masih berjalan sehingga 31 Dis ini.

Pada 1 Julai lepas, beliau dilaporkan berkata hanya 23 peratus daripada sasaran 600,000 PATI di negara ini yang mendaftar di bawah program E-kad.

Mengulas mengenai permintaan kerajaan Indonesia baru-baru ini supaya kerajaan Malaysia menghapusk­an kompaun RM800 terhadap setiap PATI yang ditahan Jabatan Imigresen, beliau berkata perkara itu juga perlu dibincangk­an di peringkat pembuat dasar.

Sebuah portal berita Indonesia melaporkan Menteri Tenaga Indonesia Hanif Dhakiri sebagai berkata kompaun itu membebanka­n PATI.

Bagaimanap­un, Persekutua­n Majikan-majikan Malaysia (MEF) dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia menganggap permintaan itu tidak masuk akal memandangk­an Malaysia perlu menanggung kos sebanyak RM35 sehari bagi setiap seorang PATI yang ditahan di pusat-pusat tahanan meliputi kos makanan, perubatan dan lain-lain proses dokumentas­i sebelum mereka dihantar pulang. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia