Utusan Borneo (Sarawak)

Dua pengadil, juri PMNS sertai kursus penaiktara­fan

-

KUCHING: Dua orang pengadil dan juri dari Persatuan Muaythai Negeri Sarawak (PMNS) menyertai kursus naik taraf pengadil IFMA dan kursus Marshall PMM diadakan pada 6 hingga 9 Julai 2017 di Selangor.

Mereka ialah Abdul Razak Chali dan Hasbi Bolhi.

Menurut kenyataan Persatuan Muaythai Malaysia (PMM) semalam, Perseku- MIRI: Lebih banyak pertanding­an boleh dianjurkan bagi mengasah bakat-bakat baharu dalam sukan renang berikutan sukan itu semakin popular kalangan belia dan remaja.

Ahli Dewan Undangan Negeri Piasau, Datuk Sebastian Ting berkata acara sukan dan aquatik ketika ini menjadi tumpuan disertai kanak-kanak seawal usia tujuh tahun.

“Penyertaan golongan muda pada kejohanan renang bertaraf antarabang­sa boleh mengasah bakat-bakat dan mendedahka­n mereka terhadap kemahiran yang berstandar­d tinggi,” katanya dalam teks tuan Antarabang­sa Muaythai Amatur ( IFMA) memberi kelulusan untuk penganjura­n kursus naik taraf lesen B (kebangsaan) kepada lesen A ( antarabang­sa) sempena Sukan SEA.

Presiden IFMA, Dr Sakchye Tapsuwan akan menyampaik­an sijil kepada peserta yang turut disertai pengadil dari Indonesia, Filipina dan Vietnam. ucapan disampaika­n Kaunselor Karambir Singh pada Kejohanan Renang Antara Kelab Antarabang­sa anjuran Kelab Gymkhana Miri (GCM) di sini kelmarin.

Tambahnya, Malaysia memerlukan ramai atlet muda sebagai pelapis kepada atlet negara ketika ini dan oleh itu amat wajar sukan renang ini terus dipromosik­an.

“Kejohanan ini mengetenga­hkan ramai muka baharu dan mereka bersaing dengan perenang dari luar ia adalah satu usaha mewujudkan persaingan sihat dalam sukan,” jelasnya.

Kejohanan edisi kedua itu

Mengenai Kursus Marshall PMM, PMM menjelaska­n salah seorang dari dua wakil setiap negeri dilantik sebagai Marshall PMM setiap negeri.

Menurut PMM, bermula Ogos 2017 semua penganjura­n pertanding­an amatur dan pro di negeri perlu dihadiri oleh Marshall negeri bagi PMM.

Antara tugas-tugas Marshall PMM termasuk mengambil rekod berat peninju, rekod disertai kira-kira 170 orang peserta dengan melibatkan 10 pasukan masing-masing dari Brunei Darusalam, Sabah, Kuching, Sibu, Labuan dan Miri.

Antara kategori dipertandi­ngkan ialah Kumpulan I (15-17 tahun), Kumpulan II (13-14 tahun), Kumpulan III (11-12 tahun), Kumpulan IV (9-10 tahun) dan Kumpulan V (bawah 8 tahun).

Antara pasukan Brunei turut serta ialah Kelab Rekreasi Brunei, Kelab Renang Hammerhead Brunei dan Kelab Renang Brunei Spido.

Pasukan lain ialah Kelab kesihatan dan memastikan kejohanan dijalankan mengikut SOP ditetapkan, memastikan hanya petinju, promoter, juri, pencatat masa, pengadil, doktor dan jurulatih berdaftar sahaja menyertai mana-mana program.

PMM juga membuat satu sesi perjumpaan khas bersama semua kelab tidak lama lagi selepas selesai konvensyen PMM dalam masa terdekat. Sarawak, Kelab Sarakuatic Sarawak, GCM Miri, Kelab Rekreasi Petroliam Miri, Kelab Renang Dashing Sibu, Preppies Penampang Kota Kinabalu dan Kelab Renang Victoria Labuan.

Setiap tiga orang pemenang setiap kategori akan menerima medal sementara pasukan terbaik, lelaki terbaik dan wanita terbaik membawa pulang piala.

Menteri Muda Pelanconga­n, Kesenian dan Kebudayaan, Datuk Lee Kim Shin dijangka hadir menyempurn­akan majlis penyampaia­n hadiah kepada pemenang. Penyerang Kuching, Mohd Asrullah cuba merampas bola daripada pertahanan dan kapten Penjara FC, Alhapis Alwi pada perlawanan Piala FAM di Stadium Negeri, Petra Jaya semalam.

 ??  ?? RAMPAS:
RAMPAS:

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia