Utusan Borneo (Sarawak)

Dewan serba guna akan dibina di Taman Samariang Aman

-

KUCHING: Sebuah dewan serba guna akan dibina tidak lama lagi di Taman Samariang Aman di sini untuk kegunaan para pendudukny­a di bawah peruntukan Program Transforma­si Luar Bandar (RTP) 2016.

Menurut Menteri Muda Elektrik Luar Bandar merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pantai Damai Dr Abdul Rahman Junaidi, ketika ini pembinaan dewan serba guna itu masih di peringkat kerja awal.

“Bagaimanap­un, kita menjangkak­an ia ( dewan serba guna) akan disiapkan mengikut jadual dalam tempoh yang ditetapkan.

“Ini merupakan salah satu usaha kita untuk menyediaka­n keperluan serta kemudahan asas dalam kawasan taman perumahan seperti Taman Samariang Aman ini,” katanya pada majlis perasmian Majlis Ramah-Tamah Aidilfitri Taman Samariang Aman dan Taman Lake Side, di sini malam Sabtu lalu.

Ia juga katanya, sebagai satu langkah ke hadapan dan perancanga­n jangka panjang untuk dinikmati generasi akan datang khususnya yang mendiami kawasan tersebut.

Dalam pada itu, Dr Abdul Rahman juga memberitah­u, pada masa akan datang, Taman Samariang Aman pastinya menjadi laluan utama di bandar raya ini, maka sebab itulah penduduk di kawasan sekitar harus mempersiap­kan diri menghadapi sebarang cabaran yang akan didepani.

“Oleh itu, kita harus mencari dan merangka langkahlan­gkah bagi pembanguna­n masyarakat dan fizikal kawasan kediaman kita.

“Malah kita juga akan membangunk­an masyarakat kita selari dengan dasar yang dibangunka­n kerajaan pada masa sekarang dan jangka panjang,” jelasnya.

Dalam perkembang­an lain, Dr Abdul Rahman juga mengambil peluang menyeru pelajar khususnya dari kawasan DUN Pantai Damai agar terus cemerlang dalam aspek pendidikan.

Malah kepada ibu bapa dan warga pendidik juga disaran memberi penekanan terhadap cara atau formula pendidikan lebih baik dan berkesan dalam usaha membantu anak-anak mencapai kejayaan.

“Besar harapan supaya anak-anak kita dapat mewarisi ilmu yang memberi manfaat kepada mereka seterusnya meneruskan kehidupan yang baik untuk keluarga kita,” ujarnya.

 ??  ?? UNTUK ALBUM: Dr Abdul Rahman (duduk, tengah) berkesempa­tan merakam gambar kenangan bersama penduduk serta jawatankua­sa pengelola Majlis Ramah-Tamah Aidilfitri Taman Samariang Aman dan Taman Lake Side di Kuching malam Sabtu lalu.
UNTUK ALBUM: Dr Abdul Rahman (duduk, tengah) berkesempa­tan merakam gambar kenangan bersama penduduk serta jawatankua­sa pengelola Majlis Ramah-Tamah Aidilfitri Taman Samariang Aman dan Taman Lake Side di Kuching malam Sabtu lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia