Utusan Borneo (Sarawak)

Pusat Sufi Sedunia akan ditubuhkan di Malaysia

Himpun pandangan mengenai sufi, sebar ke seluruh dunia

-

KLUANG: Anggota UMNO tidak perlu tidak bernostalg­ia dan taksub terhadap pemimpin tertentu yang telah meninggalk­an parti, sebaliknya harus memandang ke depan dan meneruskan usaha memartabat­kan bangsa, kata Anggota Majlis Tertinggi UMNO Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki.

Katanya ini bagi memastikan UMNO terus relevan kepada orang Melayu.

“Kita tidak pernah mengetepik­an pemimpin KUALA TERENGGANU: Seorang pemancing yang dilaporkan hilang selepas terjatuh ke dalam laut ketika memancing pada Ahad lepas, ditemui selamat.

Pengarah Maritim Wilayah Timur Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia (APMM) Datuk Mamu Said Alee berkata Suhaimi, Muhamad, 41, ditemui sebuah bot nelayan Vietnam di perairan sempadan Malaysia -Vietnam pada Rabu lepas.

“Mangsa yang hanyut ditemui sekumpulan nelayan Vietnam pada Rabu dan semalam kita mendapat pengesahan daripada yang pernah berjasa ini tetapi pada masa yang sama kita perlu mara ke depan daripada bernostalg­ia terhadap mereka,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidanga­n Perwakilan Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Kluang di sini semalam.

Hadir sama Ketua Wanita UMNO Bahagian Kluang Datuk Sharifah Azizah Syed Zain.

Dalam ucapannya sebelum itu, Asyraf Wajdi yang ju- pihak berkuasa Vietnam bahawa mangsa adalah individu yang dicari,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira 4.30 petang itu, Suhaimi dilaporkan tergelinci­r dari bot sebelum dihanyutka­n arus deras ketika memancing bersama 10 lagi rakannya kira-kira 65 batu nautika dari Kuala Terengganu.

Mamu berkata, mangs a d i l a p o r - kan akan dibawa kumpulan nelayan berkenaan ke Pelabuhan Vung Tau, Vietnam dan dijangka tiba di pelabuhan itu pada Ahad ini. ga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri mengingatk­an anggota UMNO agar merapatkan saf dan menanam niat yang ikhlas dalam perjuangan.

Berlaku ‘ kudis, ‘ kurap’ dan ‘calar’ dalam parti itu perkara biasa, tetapi apabila kita duduk dalam satu pasukan, tiada orang akan bercakap tentang kudis, malah, parti lawan juga akan gerun terhadap kita dengan syarat kita teguhkan saf,” katanya. — Bernama

Sehubungan itu, beliau berkata pihak Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia ( APMM) telah menghubung­i Wisma Putra untuk urusan membawa pulang mangsa ke Malaysia.

Katanya, ekoran penemuan itu, APMM telah menamatkan operasi mencari dan menyelamat (SAR) pada tengah hari semalam.

Katanya, sebanyak 90 anggota dan pegawai terlibat dalam operasi SAR berkenaan melibatkan aset antaranya KM Jujur, KM Nusa dan sebuah Pesawat udara Bombardier CL415MP. — Bernama KUALA LUMPUR: Pusat Sufi Sedunia akan ditubuhkan di sini sebagai pusat untuk menjalanka­n kajian dan menghimpun­kan pandangan mengenai amalan itu, seterusnya menyebarka­nnya ke seluruh dunia, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata, sebagai permulaan seorang derwaman telah bersetuju untuk menyumbang AS$1 juta bagi tujuan itu.

“Saya mengucapka­n syabas dan tahniah kepada ilmuan, ulama-ulama dan pemikirpem­ikir Islam yang mengamalka­n sufisme di seluruh dunia dan mengetepik­an perbezaan-perbezaan pendapat dalam kalangan kita.

“Kita gunakan usaha (penubuhan pusat itu) di Kuala Lumpur ini, di Malaysia ini untuk menyatukan pemikiran kita supaya umat Islam di seluruh dunia menjadi kuat semula,” katanya semasa berucap bagi menyempurn­akan penutupan Konferens Ulama Antarabang­sa dan Majlis Zikir Perdana Sedunia 2017 di sini, semalam.

Katanya, penubuhan pusat itu juga diharap dapat membantu membetulka­n pandangan serong, prasangka dan prejudis terhadap agama Islam.

Idea penubuhan pusat itu dipersetuj­ui oleh para ulama, mufti dan ilmuan Islam 38 negara yang berhimpun di sini pada persidanga­n itu yang diadakan di Universiti Teknologi Malaysia.

Dalam pada itu, Ahmad Zahid berkata adalah menjadi tanggungja­wab umat Islam keseluruha­nnya untuk memperbetu­lkan pandangan serong penganut agama lain terhadap agama Islam yang berpunca daripada perbua-

Kita gunakan usaha (penubuhan pusat itu) di Kuala Lumpur ini, di Malaysia ini untuk menyatukan pemikiran kita supaya umat Islam di seluruh dunia menjadi kuat semula. Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi Timbalan Perdana Menteri

tan ekstremism­e segelintir pihak.

Katanya, umat Islam perlu memberitah­u dunia bahawa Islam adalah agama yang menganjurk­an keamanan dan perlu menyisihka­n kumpulan pelampau seperti Daesh dan IS daripada agama itu.

“Islamophob­ia mesti dihakis dari hati penganut agama lain dan Islam juga perlu diterima sama seperti agama lain,” katanya.

Dalam konteks Malaysia pula, Ahmad Zahid berkata rakyat negara ini perlu bersyukur dengan keamanan yang dikecapi di sini dan berterima kasih kepada pihak- pihak yang bertanggun­gjawab dalam mengekalka­n keadaan itu.

“Kita harus berterima kasih kepada mereka dalam kalangan pemimpin atau siapa sahaja yang mungkin berada dalam kumpulan yang berbeza untuk tanda syukur kita kepada Allah SWT,” kata timbalan perdana menteri.

Sementara itu, Yang Dipertua Pertubuhan Tarekat Muktabar Malaysia Datuk As’ari Ibrahim ketika ditemui pemberita selepas majlis itu memberitah­u pusat itu akan mengkaji permasalah­an-permasalah­an umat Islam terutama dalam mengamalka­n amalan sufi.

Katanya, buat permulaan pusat itu yang dijangka ditubuh pada hujung tahun ini akan dikendalik­an oleh pertubuhan itu yang mungkin akan bekerjasam­a dengan pihak universiti tertentu.

“Untuk pusat sekretaria­tnya mungkin kita boleh tubuhkan dalam tahun ini dan selepas ada bangunan sendiri nanti kita akan pindah ke bangunan itu kerana untuk ada bangunan sendiri akan ambil masa,” katanya.

Turut hadir pada majlis itu Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? PERHIMPUNA­N: Zahid bersalaman dengan sebahagian ulama yang hadir pada majlis Penutupan Persidanga­n Ulama Antarabang­sa di Universiti Teknologi Malaysia, Kuala Lumpur, semalam.
— Gambar Bernama PERHIMPUNA­N: Zahid bersalaman dengan sebahagian ulama yang hadir pada majlis Penutupan Persidanga­n Ulama Antarabang­sa di Universiti Teknologi Malaysia, Kuala Lumpur, semalam.
 ?? — Gambar Bernama ?? TERUSKAN USAHA: Asyraf (tengah) diiringi oleh Sharifah (dua kanan) tiba di dewan untuk merasmikan Persidanga­n Perwakilan Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Kluang di Dewan Kampung Melayu Kluang, semalam.
— Gambar Bernama TERUSKAN USAHA: Asyraf (tengah) diiringi oleh Sharifah (dua kanan) tiba di dewan untuk merasmikan Persidanga­n Perwakilan Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Kluang di Dewan Kampung Melayu Kluang, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia