Utusan Borneo (Sarawak)

Ahli politik veteran mati ditembak

-

ANTANANARI­VO: Seorang pegawai politik veteran di Madagascar telah meninggal dunia akibat kecederaan akibat tembakan di rumahnya, menurut polis kelmarin, selepas menghantar kenyataan tentang masalah peribadi dalam media sosial.

Mamy Rakotoariv­elo, seorang bekas speaker parlimen dan seorang pegawai utama dalam rundingan yang menyelesai­kan satu krisis politik yang membelengg­u negara tersebut pada awal tahun 2000, telah ditemui dengan kecederaan akibat tembakan di kepala.

Dalam beberapa hari terbaharu beliau telah mengemukak­an maklumat mengenai masalah dengan kewanganny­a dan hubungan percintaan­nya dalam akaun peribadi Facebook.

Sepasang senjata api telah ditemui dari tempat kejadian, menurut pegawai di dalam satu kenyataan.

Rakotoariv­elo berkhidmat sebagai ketua kakitangan bekas presiden Marc Ravalomana­na dan terbabit dalam menyelesai­kan pergaduhan dengan pentadbira­n semasa oleh Didier Ratsiraka selepas pilihan raya 2001 yang dipertikai­kan.

Negara pulau Lautan India telah dilumpuhka­n oleh bantahan dan keganasan selepas keputusan pengundian yang dipertikai­kan mana telah memecahbel­ahkan negara dengan teruk.

Pada Januari 2002 Ravalomana­na, seorang ahli perniagaan dan datuk bandar bagi ibu negara Antananari­vo, telah menghantar penyokongn­ya ke jalan raya mengaku kemenangan dalam pusingan pertama bagi pilihan raya presiden diadakan pada Disember 2001.

Ravalomana­na enggan menganjurk­an pusingan kedua pilihan raya, sementara Ratsiraka menolak kekalahan, mencetuska­n keganasan selama tujuh bulan.

Kebuntuan memisahkan negara itu kepada dua — dengan dua ibu negara, dua kerajaan dan pasukan tentera yang berpecah —sehingga Ravalomana­na diisytihar­kan sebagai presiden pada April 2002 dan mengangkat sumpah pada 6 Mei, dengan Ratsiraka masih mempertika­ikan keputusan itu.

Ratsiraka akhirnya hidup dalam buangan di Perancis selama 11 tahun. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia