Utusan Borneo (Sarawak)

APM berjaya tangkap ular tedung masuk halaman rumah

-

MIRI: Seorang lelaki berusia 35 tahun berasa cemas setelah melihat seekor ular masuk ke halaman rumahnya dan bersembuny­i di pokok bunga di Jalan Pujut di sini malam kelmarin.

Pegawai Pertahanan Awam Miri Kapten (PA) Mohd Hazle Shah Abdul Hamid berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan sekitar jam 8.19 malam.

“Seramai empat anggota Skuad Bravo diketuai Prebet (PA) Mohd Safri Juli bergegas ke lokasi kejadian setelah menerima panggilan kecemasan tersebut.

“Setibanya anggota di rumah pengadu, mereka berjaya menemui seekor ular tedung berukuran dua kaki di halaman rumah tersebut,” katanya dalam satu kenyataan kepada media semalam.

Menurut beliau lagi, Skuad Bravo berjaya menangkap ular tersebut dengan menggunaka­n peralatan yang dikhaskan.

“Ular ditangkap dibawa ke Pusat Kawalan Operasi Daerah (PKOD) untuk disimpan dalam sangkar yang disediakan,” katanya.

Sementara itu, dalam kejadian pagi semalam, Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) turut berjaya menangkap ular tedung berukuran dua kaki di halaman belakang sebuah rumah di Jalan Lim See Hian Tanjung Lobang.

Mohd Hazle Shah berkata dalam kejadian kirakira pada jam 8.30 pagi itu, pengadu membuat panggilan kecemasan setelah melihat seekor ular bergerak menuju pokok buah longan di halaman rumahnya.

“Tiga anggota Skuad Delta diketuai Prebet (PA) Robert Joanes yang tiba di rumah pengadu berjaya menangkap ular terbabit dan kemudianny­a dibawa ke PKOD Miri untuk disimpan dalam sangkar,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia