Utusan Borneo (Sarawak)

Empangan Hidroelekt­rik Baleh dijangka siap 2025

Projek mampu jana 1,285 megawatt tenaga elektrik ini akan mula dibina Oktober 2018

- Oleh Saibi Gi

KUCHING: Pembinaan Empangan Hidroelekt­rik Baleh di Kapit yang turut berperanan menyokong pembanguna­n Sarawak ke arah mencapai status negeri maju, dijangka siap sepenuhnya pada 2025.

Pengerusi Sarawak Energy Berhad Datuk Amar Abdul Hamed Sepawi berkata projek yang berkeupaya­an menjana tenaga elektrik sebanyak 1,285 megawatt itu dijadual mula dibina Oktober 2018.

Majlis menandatan­gani kontrak antara Sarawak Energy dan China Gezhouba Group Corporatio­n dan Untang Jaya Sdn Bhd Joint Venture bagi pelaksanaa­n kerja-kerja sivil di loji empangan diadakan di Wisma Sarawak Energy di sini, semalam.

Pembinaan empangan itu menurutnya adalah sejajar dengan amalan terbaik antarabang­sa dan industri berasaskan Polisi Pemeroleha­n dan Prosedur.

“Iniadalahu­ntukmemast­ikan kita bekerja dengan kontraktor terbaik dalam melaksanak­an projek-projek berkualiti yang memenuhi kriteria kita,” katanya pada majlis yang turut dihadiri Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Datuk Amar James Masing.

Hadir sama, Ketua Pegawai Eksekutif Sarawak Energy Sharbini Suhaili, manakala Xu Zhongguo dan Huang Mingxing mewakili China Group

Ini adalah untuk memastikan kita bekerja dengan kontraktor terbaik dalam melaksanak­an projek-projek berkualiti yang memenuhi kriteria kita. Datuk Amar Abdul Hamed Sepawi Pengerusi Sarawak Energy Berhad

Corporatio­n serta Pengarah Untang Jaya Michael Jawa dan Pengarah Urusannya Rheineld Panyau.

China Gezhouba Group Corporatio­n mempunyai kepa- karan dalam pembinaan empangan hidroelekt­rik selama 40 tahun, yang bertanggun­gjawab membina lebih 100 projek hidroelekt­rik.

Manakala Untang Jaya Sdn Bhd yang dipertangg­ungjawabka­n 30 peratus dalam kerjasama itu merupakan kontraktor berdaftar Kelas A dari Kapit yang mempunyai latar belakang dalam industri pembinaan.

“Ini adalah sejajar dengan matlamat Sarawak Energy untuk menyokong inisiatif kerajaan negeri dalam memaksimum­kan kandungan tempatan dan Bumiputera dalam pemeroleha­n dan kontrak,” kata Abdul Hamed.

Pembinaan empangan itu akan menyediaka­n 3,500 peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan, selain peluang perniagaan.

 ??  ?? EMPANGAN BALEH: Sharbini (kiri) bertukar dokumen perjanjian pembinaan Empangan Hidroelekt­rik Baleh dengan Xu sambil disaksikan Masing dan Abdul Hamed.
EMPANGAN BALEH: Sharbini (kiri) bertukar dokumen perjanjian pembinaan Empangan Hidroelekt­rik Baleh dengan Xu sambil disaksikan Masing dan Abdul Hamed.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia