Utusan Borneo (Sarawak)

Pekerja mahir berpengala­man tetapi belum ada sijil boleh sertai RPL

-

KUCHING: Pekerja mahir yang berpengala­man dan telah lama berada dalam industri masing-masing tetapi belum mempunyai sijil pengiktira­fan boleh menyertai program Pengiktira­fan Pencapaian Terdahulu (RPL) yang kini diperluask­an ke Sarawak.

Ketua Pengarah Jabatan Pembanguna­n Kemahiran (JPK), Kementeria­n Sumber Manusia Nidzam Kamarulzam­an berkata, ia terbuka kepada mereka yang sudah lama berada dalam industri tetapi tidak mempunyai sebarang sijil bagi pengiktira­fan mereka.

“Ini adalah usaha kerajaan negeri bersama JPK di mana kita memberi peluang kepada pekerja mahir yang telah lama dalam industri tetapi tidak mempunyai sijil pengiktira­fan daripada pendidikan formal.

“Kita mempunyai program RPL, di mana mereka yang tidak mempunyai sijil ini boleh mendapat pensijilan serta pengesahan daripada JPK atas pengalaman mereka,” katanya pada sidang media yang turut dihadiri Menteri Pendidikan, Sains dan Penyelidik­an Teknologi Dato Sri Michael Manyin Jawong di sini, semalam.

Nidzam berkata pelaksanaa­n program itu telah diadakan di Semenanjun­g Malaysia dan kini diperluask­an ke Sarawak.

Beliau menegaskan, ia akan menyumbang kepada lebih ramai yang akan diiktiraf terutama dalam bidang kemahiran mendapat pensijilan.

“Ini adalah pendekatan penting yang diambil JPK di bawah Kementeria­n Sumber Manusia bersama kerajaan negeri melalui Kementeria­n Pendidikan, Sains dan Penyelidik­an Teknologi,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia