Utusan Borneo (Sarawak)

Veteran ATM perlu bijak teroka peluang JHEV dan PERHEBAT

-

4 pagi 28 Julai di sebuah pusat peranginan di wilayah Khonkaen berhampira­n sempadan Laos, dan menahan lima warga Thailand terdiri daripada empat lelaki dan seorang wanita.

Suspek berkenaan, berumur di antara 22 dan 47 tahun, berasal dari Nong Khai dan Petchaboon, daerah di utara dan timur laut Thailand.

“Mereka merancang membawa dadah itu dari Nong Khai ke bahagian tengah Thailand dan Hatyai, sebelum menyeludup­nya menyeberan­gi sempadan ke Malaysia,” katanya serta menjelaska­n bahawa tiga suspek ditahan di Hatyai dalam operasi susulan berikutan penangkapa­n lima suspek itu.

Menurut Sommai, dalam satu lagi operasi susulan, tiga rakyat Thailand ditahan di Nong Khai dan Rayong.

Katanya, pihak berkuasa merampas pelbagai aset milik sindiket berkenaan seperti plot tanah, rumah, kereta dan akaun bank bernilai 18 juta Baht ( RM2.25 juta). — Bernama SEREMBAN: Veteran ATM harus bijak meneroka peluang keusahawan­an yang diwujudkan Jabatan Hal Ehwal Veteran ATM (JHEV) dan Perbadanan Hal Ehwal Bekas Angkatan Tentera (PERHEBAT).

Pengerusi Persatuan Veteran Angkatan Tentera Malaysia (PVATM) Negeri Sembilan Mej (B) Datuk Sazali Ismail berkata peluang itu terbuka untuk mereka yang rajin berusaha dan mahu menikmati program keusahawan­an yang sedia ada daripada berbagai agensi dan kemudahan.

“Mungkin hari ini pertumbuha­n ekonomi serta kejatu- han mata wang memberi kesan yang kurang baik dan sukar dalam perniagaan.

“Namun veteran ATM diminta agar bersikap tidak memilih dalam perjuangan memperting­katkan ekonomi diri sendiri dan keluarga,” katanya kepada Bernama di sini, semalam.

Selain itu, Sazali memohon agar Kementeria­n Pertahanan dan kerajaan dapat mengkaji semula jurang pencen veteran sebelum 2013.

Beliau juga meminta agar perkara ini diberi keutamaan dalam pembentang­an Bajet 2018 pada Oktober depan. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? KE MUKA PENGADILAN: Mohd Shukri diiringi anggota SPRM ke Mahkamah Sesyen semalam atas pertuduhan menerima rasuah berjumlah RM70,000 daripada sebuah syarikat, 20 April 2015.
— Gambar Bernama KE MUKA PENGADILAN: Mohd Shukri diiringi anggota SPRM ke Mahkamah Sesyen semalam atas pertuduhan menerima rasuah berjumlah RM70,000 daripada sebuah syarikat, 20 April 2015.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia