Utusan Borneo (Sarawak)

Jaringan tunggal Lewin beri Everton kemenangan 1-0

-

PARIS: Pemain remaja Dominic Calvert- Lewin dimasukkan sebagai pemain gantian untuk menjaringk­an gol yang memberikan Everton kemenangan 1-0 ke atas Ruzomberok di Slovakia kelmarin untuk mara ke pusingan play-off Liga Europa.

Calvert-Lewin, yang menjaringk­an gol kemenangan untuk England dalam perlawanan akhir Piala Dunia Bawah 20 pada Jun lalu, menggantik­an pemain yang dibeli pada musim panas, Sandro Ramirez, pada separuh masa kedua dan menghasilk­an penyudah yang tenang 10 minit sebelum tamat.

Ia membolehka­n Everton untuk memenangi perlawanan pusingan kelayakan ketiga dengan agregat 2-0, dengan kemajuan yang paling penting bagi kelab Liga Perdana Inggeris itu setelah dua persembaha­n di mana mereka bergelut untuk bermain dengan meyakinkan ketika menentang kelab tempat ketiga di Slovakia itu pada musim lepas.

Antara kelab yang menang kelmarin adalah AC Milan, di mana juara Eropah sebanyak tujuh itu menewaskan Universita­tea Craiova 2-0 di San Siro dalam perlawanan pusingan kedua untuk mara dengan agregat 3-0.

Giacomo Bonaventur­a dan pemain remaja Patrick Cutrone menjaringk­an gol-gol untuk pasukan tuan rumah ke atas pelawat dari Romania itu.

Athletic Bilbao, naib juara pada 2012, menewaskan Dinamo Bucharest 3-0, dengan Raul Garcia yang menjaringk­an dua gol, untuk mara dengan agregat 4-1.

Zenit St Petersburg, Red Star Belgrade, Panathinai­kos dan Fenerbahce adalah antara kelab-kelab lain yang menang.

Marseille turut mara ke pusingan ‘play-off’ ekoran kemenangan 4-2 di tempat sendiri ke atas Oostende pada minggu lepas dengan keputusan seri 0-0 di Belgium dalam perlawanan timbal balik.

Bagaimanap­un, sebuah lagi kelab dari Perancis, Bordeaux, disingkirk­an oleh Videoton dari Hungary, yang menjadi naib juara Piala UEFA pada 1985.

Kemenangan 1-0 Videoton memastikan keputusan agregat 2-2 untuk mara dengan jaringan di tempat lawan.

PSV Eindhoven turut tersingkir apabila kelab Belanda itu tewas 1-0 di tempat lawan kepada Osijek dari Croatia untuk kekalahan agregat 2-0.

Freiburg dari Bundesliga Jerman membawa kelebihan 1-0 ke Slovenia untuk perlawanan timbal balik menentang Domzale, tetapi tewas 2-0 pada malam kelmarin dan terkeluar.

Undian bagi perlawanan play-off diadakan semalam, yang turut melibatkan pasukan-pasukan yang tewas dari pusingan kelayakan ketiga Liga Juara-Juara. — AFP SENGIT: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan play-off Liga Europa di antara Ruzomberok dan Everton di Slovakia.

 ?? — Gambar AFP ?? RAIKAN BERSAMA: Penyerang Belanda, Miedema (kiri) meraikan gol jaringan bersama rakan sepasukan pada aksi separuh akhir Euro Wanita menentang England di Stadium FC Twente. Belanda menang 3-0.
— Gambar AFP RAIKAN BERSAMA: Penyerang Belanda, Miedema (kiri) meraikan gol jaringan bersama rakan sepasukan pada aksi separuh akhir Euro Wanita menentang England di Stadium FC Twente. Belanda menang 3-0.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia