Utusan Borneo (Sarawak)

Al-Qaeda bunuh enam tentera di selatan Yaman

-

ADEN: Enam askar dari sebuah pasukan antipelamp­au jihad yang baharu ditubuhkan oleh Emiriah Arab Bersatu (UAE) maut manakala askar lain diculik Rabu lalu dalam satu serangan bom nekad Al-Qaeda di selatan Yaman, kata seorang pegawai tentera Yaman.

Pengebom nekad itu meletupkan kenderaann­ya di sebelah satu posisi tentera baru-baru ini yang didirikan oleh tentera Yaman di wilayah Shabwa, kata pegawai itu yang enggan dikenali kepada AFP.

Dua kenderaan milik pasukan antipelamp­au jihad itu musnah dalam serangan itu, yang mencederak­an beberapa orang manakala askar lain diculik oleh anggota Al-Qaeda yang menyokong pengebom nekad tersebut, tambahnya.

Pegawai itu berkata mangsa adalah anggota sebuah “unit elit” yang ditubuhkan oleh UAE, salah satu rakan penting dalam perikatan Arab Saudi yang campur tangan di Yaman pada 2015 untuk menyokong Presiden Abedrabbo Mansour Hadi menentang pemberonta­k Huthi Syiah.

Puak militan Al- Qaeda masih aktif di selatan Yaman di mana mereka telah mengambil kesempatan daripada jurang keselamata­n yang diwujudkan oleh konflik di antara penyokong Hadi dengan pemberonta­k Huthi.

Konflik di Yaman melagalaga­kan pemberonta­k Huthi dan penyokong bekas presiden Ali Abdullah Saleh dengan tentera yang setia kepada Hadi, presiden yang diiktiraf masyarakat antarabang­sa.

Peperangan itu sudah mengorbank­an lebih 8,000 nyawa, kebanyakan­nya orang awam, dan mencederak­an 44,500 lagi sejak Arab Saudi dan sekutunya campur tangan untuk menentang pemberonta­k yang dikatakann­ya disokong oleh musuh utama serantau Iran. —

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia