Utusan Borneo (Sarawak)

Lopez kembali jalani penahanan di rumah

-

C A R A C A S : K e t u a pembangkan­g Venezuela Leopoldo Lopez telah kembali untuk penahanan di rumah kelmarin selepas ditahan di penjara tentera selama empat hari, menurut isterinya Lilian Tintori.

“M e r e k a t e l a h memindahka­n Leopoldo ke rumah,” Tintori menulis di dalam Twitter.

“Kami terus dengan lebih pensabitan dan kekuatan bagi kedamaian dan kebebasan di Venezuela!”

Lopez, 46, telahpun berada di bawah penahanan rumah ketika dia dibawa oleh pihak perkhidmat­an perisikan Venezuela pada Isnin lepas, sehari selepas satu pilihan raya untuk memilih sebuah dewan pengundi berkuasa ditugaskan dengan menulis semula perlembaga­an.

Dia telah ditangkap pertama kali pada 2014 dan dibebaskan dengan penahanan di rumah pada bulan lepas.

Seorang lagi penentang berprofil tinggi, Antonio Ledezma, 62, dibebaskan bagi penahanan rumah pada Jumaat lepas selepas ditangkap pada hari yang sama dengan Lopez.

Dia telah berada dalam penahanan rumah sejak 2015.

Selepas penahanan mereka Mahkamah Agung Venezuela menyatakan bahawa mereka telah merancang untuk melarikan diri, sama ada dengan bersembuny­i di Venezuela atau luar negara.

P e n a h a n a n t e l a h menyebabka­n kritikan antarabang­sa yang tegas, dengan Presiden AS Donald Trump menyatakan keduadua mereka adalah “tahanan politik yang ditahan secara tidak sah oleh pihak rejim” yang beliau gelar sebagai “pimpinan diktator Maduro.”

Juga kelmarin dewan baharu yang setia kepada Maduro telah memecat Peguam Negara Luisa Ortega, salah seorang pengkritik paling lantang terhadap presiden, menimbulka­n kecaman Amerika Syarikat (AS) dan negara Amerika Latin lain. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia