Utusan Borneo (Sarawak)

Pesta kembar di Ohio meraikan tahun ke-200

-

TWINSBURG: Sesuatu berlaku di pekan kecil Ohio ini yang diasaskan pasangan kembar seiras tepat 200 tahun lepas kelmarin, di mana ratusan kembar menyebabka­n mereka yang lahir bersendiri­an berasa dipinggirk­an.

Walaupun Festival Hari Kembar terbuka kepada semua jenis kembar, bahagian utama merupakan sambutan pasangan kembar seiras.

Pi h a k pe n g a n j u r menjemput peserta agar memakai kostum yang mewakili negara asal keluarga mereka.

Acara yang dianjurkan pada festival hujung minggu itu termasukla­h pertunjuka­n bakat, perarakan ‘ pengambila­n berganda’ dan pertanding­an pasangan kembar yang kelihatan serupa atau hampir serupa.

Ramai di Twinsburg ke l i h a t a n me n y a m a i cadangan luar biasa orang lain dengan dua orang dengan persamaan yang tidak dapat dipertikai­kan, yang bermula sebelum mereka melihat cahaya.

“Sebagai kembar, ia sebenarnya sangat menarik kerana anda secara automatik dilahirkan dengan teman rapat yang boleh menjalani semua perkara bersama ketika membesar, dan tiada sesiapa menyamai kembar anda,” kata Carolyn Barrington.

Tambah kembarnya Nathaniel: “Ya, saya se n d i r i ti d a k da p a t mempertika­ikannya.”

Bagi kembar seiras, terdapat keadaan ganjil di mana mereka tidak semestinya dapat dikenal pasti, walaupun oleh ibu mereka sendiri.

“Ia berlaku agak kerap, malah dengan ibu bapa kami ketika mereka masih hidup,” kata kembar seiras Jon Anderson.

“Ibu akan memanggil saya Jack, dan saya akan menjawab, Saya adalah Jon!

“Malah saya pernah terpaksa menunjukka­n ibu lesen memandu saya kerana ibu tidak percaya kepada saya,” kata beliau sambil ketawa.

Untuk sekurang-kurangnya sehari, di sini, tiada sesiapa berasa ganjil.

“Kami berada di rumah, seperti kami pulang ke rumah,” menurut Fiebert sambil berjalan dengan kembarnya Donna Dawson. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia