Utusan Borneo (Sarawak)

RUU pinda akta 164 yang baharu dibentang hari ini

-

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan membentang­kan Rang Undang-Undang Membaharui Undang- Undang (Perkahwina­n dan Perceraian) (Pindaan) 2016 (Akta 164) yang baharu di Dewan Rakyat, hari ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said berkata rang undang- undang itu bagi menggantik­an rang undang-undang sama yang dibentang untuk bacaan kali pertama pada November tahun lepas.

“Kerajaan telah meminda rang undang-undang tersebut untuk dibacakan kali pertama dan dibahaskan dalam sidang kali ini dengan menggugurk­an Fasal 88A.

“Notis pemberitah­uan terhadap rang undang-undang yang baharu telah dihantar kepada Dewan Rakyat,” katanya dalam kenyataan media, di sini semalam.

Terdahulu semalam, Azalina berkata kerajaan telah menarik semula pindaan pertama Akta 164 yang dijadual dibentangk­an untuk bacaan kali kedua semalam.

Pindaan baharu dengan menggugurk­an Fasal 88A pada akta berkenaan dibuat bagi mengelak amalan penukaran agama anak-anak secara unilateral (persetujua­n sebelah pihak).

“Pindaan ini dibuat agar tidak berlaku percanggah­an dalam mana- mana peruntukan Perlembaga­an Persekutua­n dan selaras dengan prinsip doktrin stare decisis di mana keputusan Mahkamah tertinggi terhadap pentafsira­n Fasal (4) Perkara 12 adalah terikat,” katanya.

Azalina berkata kerajaan berharap semua pihak mengambil perkara itu secara positif demi memelihara prinsip kemajmukan bangsa dan agama dalam kalangan rakyat negara ini. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia